Kampania „Przyjacielu, ustąp miejsca”

Dodano: 20.10.2011, modyfikacja: 20.10.2011
20 października rozpoczęła się trzecia tegoroczna odsłona kampanii społecznej ZTM „Przyjacielu, ustąp miejsca”. Apelujemy o pomaganie osobom w podeszłym wieku, podróżującym komunikacją miejską. Pamiętajmy, że wobec czasu wszyscy jesteśmy równi. My też będziemy kiedyś seniorami i z pewnością będziemy oczekiwali życzliwości ze strony współpasażerów.

Warszawiacy, tak jak wszyscy mieszkańcy Polski, są coraz starsi. Przybywa osób w wieku  powyżej 60 lat – w stolicy seniorów jest  już ponad 350 tysięcy. Żyjemy coraz dłużej -  dlatego nie dziwi widok osób w podeszłym wieku, podróżujących komunikacją publiczną. Spotykamy ich na co dzień w autobusach, tramwajach, metrze. Tak niewiele potrzeba, by pomóc, np. ustępując miejsca.

Komunikacja często staje się polem międzypokoleniowych potyczek. Starsi pasażerowie utyskują na wychowanie dzisiejszej młodzieży. Młodzi buntują się przeciwko presji, jaką niekiedy wywierają na nich starsze, ale jeszcze bardzo energiczne osoby. Trzeci etap kampanii jest adresowany do osób w wieku 13-45 lat, uczących się i aktywnych zawodowo, ale także do seniorów. Apelujemy o wzajemną życzliwość  i zrozumienie racji obu stron. Pomoc powinna być ludzkim odruchem, a nie być wymuszana czy wynikać z nakazów.

Dziś widok 80-latka w autobusie czy tramwaju nie dziwi. Warto pamiętać, że osoby w podeszłym wieku szybciej się męczą. Długotrwałe stanie jest dla nich dużym wysiłkiem, a często borykają się  także z dolegliwościami zdrowotnymi. Ustępujmy miejsca seniorom, zapytajmy, czy nie potrzebują pomocy, zwłaszcza jeśli widać, że są „zagubieni” lub mogli nagle źle się poczuć. Z drugiej strony również młodzi ludzie czasem cierpią na niewidoczne na pierwszy rzut oka schorzenia i miejsce siedzące jest ważne dla ich bezpieczeństwa.

Patronat medialny nad tą częścią kampanii objęły: Radio dla Ciebie i Radio Kampus. Partnerami są: portal kampaniespoleczne.pl, AMS i City Channel. W pojazdach komunikacji miejskiej, w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM oraz na tablicach przy wejściach na stacje metra pojawiły się plakaty. Spoty są emitowane na monitorach LCD w autobusach, a plansze wyświetlane na ekranach Cityinfo w metrze.

Poprzednie edycje kampanii w 2011 roku były poświęcone  bezpieczeństwu kobiet w ciąży (maj) oraz potrzebom osób niepełnosprawnych podróżujących komunikacją miejską (wrzesień). Trzecia odsłona „Przyjacielu, ustąp miejsca” potrwa do 3 listopada br.

www.ztm.waw.pl        www.facebook.com/ztm.warszawa

Wasze komentarze


Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Twoja-Praga.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii







wstecz