Ząbkowska deptakiem?

Dodano: 15.11.2012, modyfikacja: 15.11.2012
Ulica Ząbkowska fot. B.SztabowskiW Urzędzie Dzielnicy Praga Północ odbyła się 14 listopada br. debata na temat przyszłego kształtu Placu Wileńskiego oraz uspokojenia ruchu kołowego na Starej i Nowej Pradze po wybudowaniu II linii metra.

Podstawowym celem spotkania - jak zaznaczył na początku Prezes Zarządu Związku Stowarzyszeń Praskich  Antoni T. Dąbrowski - było przekonanie władz Warszawy do wprowadzenia na Pradze układu komunikacji, który poprawi warunki życia mieszkańców i ułatwi Pradze rozwój przedsiębiorczości i turystyki.

Wśród przedstawionych przez zaproszonych gości prezentacji dało się wyciągnąć wspólny mianownik w postaci propozycji zmniejszenia natężenia ruchu i hałasu komunikacyjnego, poszerzenia przestrzeni dla pieszych, stworzenia ogródków kawiarnianych i idący za tym rozwój turystyki, co jest niezbędnym czynnikiem skutecznej rewitalizacji obszaru Starej i Nowej Pragi.

Przedstawiciel Zielonego Mazowsza Patryk Bielecki zwrócił uwagę, iż największe stężenie tlenku azotu w powietrzu jest na Pradze Północ w rejonie ulicy Targowej i Al. Solidarności. Kolejnym postulatem była propozycja zastępowania przejść podziemnych naziemnymi. Ta koncepcja dotyczy zarówno Placu Wileńskiego jak i ulicy Targowej, która po zmniejszeniu ilości pasów ruchu do dwóch w każdym kierunku zyskałaby naziemne przejścia przy ulicy Białostockiej i Okrzei.

Ząbkowska deptakiem?

Następnie dojść ciekawą koncepcją był plan przekształcenia zabytkowego fragmentu ulicy Ząbkowskiej od Brzeskiej do Targowej w deptak pieszy ze ścieżką rowerową z bardzo ograniczonym ruchem kołowym, który miałby zostać wraz z autobusami skierowany ulicą Białostocką. Natomiast Pan Tomasz Peszke z Praskiego Stowarzyszenie Mieszkańców "MICHAŁÓW" opowiedział się za przywróceniem linii tramwajowej na w/w odcinku. Dodatkowe skierowanie całego ruchu ulicą Białostocką i stworzenie tam w przyszłości głównego przystanku umożliwiłoby mieszkańcom szybkie dotarcie do metra i kontynuowanie podróży.

Pan Tomasz Peszke dodatkowo wnioskował aby w ciągu dwóch lat od oddania II linii metra uspokoić ruch kołowy na ciągu ulicy Ząbkowska/Okrzei i Kłopotowskiego i uniemożliwić wykorzystywanie go do indywidualnego ruchu tranzytowego międzydzielnicowego oraz wprowadzić całkowity zakaz ruchu pojazdów powyżej 5 ton na terenie Starej Pragi, na której dziś nie obwiązuje żadne ograniczenie dla tego typu pojazdów.

Koncepcja ruchu na Nowej Pradze zakłada zamianę na deptaki z dopuszczonym lokalnym ruchem pojazdów następujących ulic: Kowelska, Środkowa, Konopacka, Strzelecka, Czynszowa, Równa, Mała, Zaokopowa i Inżynierska. Ulicę Wileńską na odcinku od Konopackiej do Targowej zwężono by do jednego pasa w każdą stronę. Na ulicy 11-go Listopada na odcinku od Inżynierskiej do Konopackiej założono likwidację jezdni i zagospodarowanie "odzyskanego" terenu pod skwer. Radny Paweł Lisiecki podkreślił konieczność budowy systemu ścieżek rowerowych w rejonie Nowej Pragi oraz ograniczenie ruchu tranzytowego z ulicy Szwedzkiej.

Konkretne deklaracje

W końcowym uwagach miejski inżynier ruchu Janusz Galas pokreślił, iż zapisy kontraktu, który jest realizowany w związku z budową II linii metra przewidują odtworzenie ulic według stanu istniejącego sprzed rozpoczęcia tych prac. Jeśli środki finansowe pozwolą zostaną dodatkowo wykonane ścieżki rowerowe na Placu Wileńskim i fragmencie ulicy Targowej.

Ważna dla mieszkańców Pragi była złożona publicznie przez Janusz Galasa deklaracja, w której zobowiązał się do szybkiej eliminacji ruchu ciężarowego z ulicy Szwedzkiej. Dziś ta ulica jest wykorzystywana jako droga tranzytowa powodując ogromne korki, hałas i zanieczyszczenie środowiska.
 

TJ

Więcej na ten temat


Galeria



Wasze komentarze

2013-06-20 16:39 Tomek napisał:
To straszenie wielkimi korkami to bujda. Po zamknięciu Targowej miała być totalna korkowa katastrofa. Podobnie po utworzeniu trambuspasa i ograniczeniu liczby pasów ruchu na Trasie W-Z. Po to budujemy metro aby ludzie się do niego przesiedli i nie pchali do centrum samochodem. Tę tendencję do przesiadki z samochodów trzeba wzmacniać ograniczając ruch kołowy, także w centrum Pragi. Mamy już ponad milion samochodów w Warszawie. Wszystkie się w śródmieściu nie zmieszczą, nawet gdybyśmy zbudowali 10 Tras Świętokrzyskich. A swoja drogą ograniczenie hałasu i czyste środowisko w mieście to wartości, o których nie powinniśmy zapominać.
2012-11-20 13:30 magiczny napisał:
z jednej strony to dobry pomysł z deptakiem na Ząbkowskiej, bo byłaby jeszcze bardziej klimatyczna, zwłaszcza jak powstanie łączące historię i współczesność Centrum Praskie Koneser, gdzie fajnie się będzie przejść na spacer, kawę czy zakupy do kameralnych pasaży.... ale też z kolei deptak by na pewno trochę utrudnił jazdę po Pradze...
2012-11-18 12:51 p napisał:
Najpierw Trasa Świętokrzyska, potem sobie uspokajajcie i deptakujcie. A tu typowo polskie: zakazać, ograniczyć, zniszczyć, wywalić - i nie dać nic w zamian.
2012-11-16 10:09 Ponurak napisał:
@Prażanka Pomysły, te rewolucyjne (jak telefonia komórkowa, internet, samochód, samolot, metro i dziesiątki innych, z których korzystamy już na co dzień i stały się wyznacznikiem naszych czasów a niekiedy i statusu społecznego - były właśnie "z kosmosu". Komórki mamy dzięki inspiracji wynalazcy filmem... Star Trek. Myślenie w przyszłości musi zawierać element przyszłości, czyli tego, czego teraz jeszcze nie widzimy, nie rozumiemy. Takie planowanie przestrzeni miejskiej może stać się pierwszym krokiem do tego, by Praga stała się Centrum po prawej stronie, gdy będzie potrzeba 10 minut by się tutaj dostać i znaleźć w "innym Świecie", zieleni, sztuki, kafejek, ogrodów, pięknych kamienic, innych usług. Każdemu w końcu przykrzy się zasuwanie za groszem. A w przyszłości przecież może być inaczej i pod tym względem - może zamiast pogoni za pieniędzmi, ludzie skupią się na pogoni za rozwojem, zdrowiem i równowagą?
2012-11-16 10:00 Ponurak napisał:
@Szmulkowiczanka Nie tylko otwarcie metra (które rzeczywiście nie dojeżdża wszędzie). W tej chwili w Warszawie prowadzona jest spora ilość remontów i przeobrażeń, które mocno utrudniają poruszanie się zmotoryzowanym, co również odbija się na Pradze. Chociażby wyłączony odc. Prostej, zamknięty tunel, mocno ograniczony ruch przez most Śl.-D. A wiele jeszcze przed nami. Radzymińska dostała mocno, jak i Szwedzka, Białostocka i okolice - ponieważ to jedyne drogi prowadzące prosto, na drugą stronę. Można kombinować objazdami przez Ząbki, ale tam się stoi w ogromnym korku przy przejeździe. Jest wiele do poprawienia, zmiany, ale wyłączenie części Pragi z ruchu przy jednoczesnym zadbaniu o objazdy oraz zakończonych pracach nad tym, co teraz jest rozkopane - imo pozwoliłoby na śmiałe kroki dotyczące wizji komunikacji w tym mieście. Śieć rowerów, autobusów, tramwajowa i metro będą za jakiś czas zdolne mocno odciążyć ulice. A i tak, jeśli połączenia są wygodne - w pracy jest się szybciej niż autem. Dla tych, którzy potrzebują się przedostać na drugą stronę z towarem itd - powinny być objazdy i obwodnica, aby zostawić to, co najbardziej truje poza strefami zamieszkania. Chyba, że dążymy do tego, by zostać drugim Meksykiem, poszerzajmy wtedy ulice i zapraszajmy całą polskę zmotoryzowaną do siebie. Ale chyba lepiej jest myśleć przyszłościowo. Pozwoli to również na duże oszczędności, zostanie więcej do rozgrabienia dla politryków.
2012-11-16 08:52 Prazanka napisał:
Pomysły powinny być realne a nie z kosmosu i marzeń ludzi, którzy muszą się czymś wykazać żeby zaistnieć. Metro czy deptak nie rozwiążą problemu Pragi tutaj musi włączyć się aktywnie w życie Pragi Gmina, która od dawna śpi i udaje że nie widzi problemów. Wszystkie ostatnie działania spowodowały wyniszczenie przedsiębiorczości i zastój inwestycji a to oznacza straty dla całej dzielnicy, mieszkańców i poprawy wizerunku Pragi której plan został kilka lat temu przygotowany.
2012-11-15 22:05 SZMULKOWICZANKA napisał:
Czy naprawdę uważają Państwo, że uruchomienie metra będzie dla Pragi "wyzwoleniem"? Metro nie dochodzi wszędzie! To nie jest rozbudowana sieć, która pozwala zrezygnować z poruszania się samochodem. Pozamykajmy ulice, zróbmy deptaki! Wtedy to już na pewno będziemy skansenem w każdej dziedzinie. A z Pragi wydostaniemy się tylko ze startu pionowego! Nie stać nas na takie doświadczenia bez infrastruktury drogowej. Tak, pamiętam remont Ząbkowskiej a teraz byłam świadkiem objazdów, wiodących "starą" Radzymińską. Na szczęście uruchomiono przejazd przez Pl. Wileński i Most Śląsko- Dąbrowski.
2012-11-15 15:44 Ponurak napisał:
Odnoszę wrażenie, że sondę pisał człowiek, który jest przeciwny takim pomysłom. Rozwojowi dzielnicy, w której ludzie mogą żyć w mieście i nieco poza miastem zarazem, jak słusznie ktoś zauważył i zaproponował. Świetna komunikacja z Centrum i resztą miasta gdy otworzą metro; obwodnica, zakończenie tego całego bałaganu - pozwolą rozładować komunikacyjnie Pragę. I tak będzie tłok, ale istnieje również szansa, by dzięki temu unikatowemu pomysłowi stworzyć trochę inny poziom życia dla coraz bardziej zatłoczonej Warszawy. Raj Praski dla umęczonych lewobrzeżnym życiem ludzi poszukujących trochę wytchnienia. Może dzięki temu zaczęłoby tutaj powracać pojęcie piękna, odgradzając się od brudu i zmęczenia, jakim tutaj wciąż czuć. Restaurowanie z głową i dbanie o to, co wspólne - to przecież tylko kwestia podejścia i czasu. W końcu niewielu ludzi będzie stawało się milszymi, gdy żyć im przyszło w tak trudnych czasach. To jedna z niewielu propozycji, która rzeczywiście ma jakiś sens, biorąc pod uwagę przyszłość całej dzielnicy. Być może da się nawet to jeszcze powiększyć z czasem? Może to początek ratunku dla Warszawy? Jest na tyłach Pragi jeszcze trochę terenów, na których mogłyby stanąć wielopoziomowe parkingi dla dojeżdżających. Praga mogłaby zbliżyć się do XXII wieku : )
2012-11-15 13:36 WH napisał:
Chore wizje ekologów. Kto pamięta remont ulicy Ząbkowskiej w 2000 roku wie doskonale jak wyglądała ulica Białostocka. Czas zejść na ziemie!!! Pragę uratuje tylko Trasa Świętokrzyska i obwodnica.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Twoja-Praga.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii

Sonda

Czy Ząbkowska na odcinku od Brzeskiej do Targowej powinna stać się deptakiem?









wstecz