Radni jednogłośnie bronią linii 138

Dodano: 19.04.2013, modyfikacja: 19.04.2013
Radni Komisji Polityki Społecznej, Bezpieczeństwa, Prawa i Samorządu Rady Dzielnicy Praga Północ m. st. Warszawy jednogłośnie przegłosowali sprzeciw przeciwko planowanej zmianie w kursowaniu tak ważnej dla dzielnicy linii autobusowej nr 138.

Autobus linii 138 na Radzymińskiej

Zmiany w komunikacji

Obecny rok jest trudny i to aż z dwóch powodów. Po pierwsze, tegoroczne środki na komunikację będą mniejsze od zeszłorocznych aż o 190 mln zł. Druga niedogodność dotyczy kończących się w maju br. dwóch kontraktów autobusowych u przewoźników prywatnych.

W zaistniałej ciężkiej sytuacji Zarząd Transportu Miejskiego opracował projekt zmian mających na celu ograniczenie wydatków na komunikację, co w oczywisty sposób jest związane ze zmianami w kursowaniu wielu linii i to w momencie kiedy od 1 stycznia 2013 roku obowiązują nowe - wyższe ceny biletów...

Na Pradze Północ, zmiany, które zaczną obowiązywać od 1 czerwca będą stosunkowo niewielkie, jednak jak na dzielnicę, która zmaga się z trudnościami komunikacyjnymi związanymi z budową II linii metra już nawet drobne cięcia w kursowaniu linii autobusowych wywołują natychmiastowy sprzeciw radnych i mieszkańców.

Radni bronią linii 138

Całe stanowisko przyjęte na komisji:

Stanowisko Komisji Polityki Społecznej, Bezpieczeństwa, Prawa i Samorządu Rady Dzielnicy Praga Północ m. st. Warszawy z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie sprzeciwu przeciwko planowanej zmianie w komunikacji autobusowej na terenie Dzielnicy Praga Północ zaproponowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego dotyczącej linii nr 138

§ 1

Komisja Polityki Społecznej, Bezpieczeństwa, Prawa i Samorządu Rady Dzielnicy Praga Północ m. st. Warszawy stanowczo protestuje przeciwko wszelkim zmianom pogarszającym obsługę komunikacyjną zarówno w układzie wewnątrz dzielnicowym oraz wpływającym negatywnie na bezpośrednie skomunikowanie się z pozostałymi Dzielnicami m. st. Warszawy.

§ 2

Linia autobusowa nr 138 obsługuje komunikacyjnie od ponad pięćdziesięciu lat połączenie części Dzielnicy Praga Północ, zwanej Szmulowizną. Gwarantuje ona doskonałe połączenie tej części Dzielnicy z Pragą Południe, Śródmieściem oraz Mokotowem.
Na odcinku od ulicy Naczelnikowskiej, poprzez ulice Radzymińską oraz Ząbkowską, aż do ulicy Targowej stanowi dla mieszkańców Pragi Północ doskonałe uzupełnienie pozostałych połączeń autobusowych w tzw. układzie wewnątrz dzielnicowym.
Na trwałe wkomponowała się w komunikacyjny krajobraz tej części miasta.
Wprowadzenie takiej zmiany byłoby kolejnym działaniem Zarządu Transportu Miejskiego, które upośledza komunikacyjnie Szmulowiznę.
Szmulowizna przez ponad 90 lat miała bezpośrednie połączenie komunikacyjne z lewobrzeżną Warszawą. Początkowo były to tramwaje, którymi ze Szmulek można było przejechać bezpośrednio do pl. Teatralnego nawet w okresie okupacji niemieckiej!
W końcu lat 60. z Ząbkowskiej i Radzymińskiej wycofano tramwaje, odtąd przez wiele lat ze Szmulowizny można było na drugą stronę Wisły przejechać autobusami 138 i 170. W godzinach szczytu były one uzupełniane dodatkowymi autobusami 338, 438 i 370. Autobusy te cieszyły się dużym powodzeniem, łącząc Pragę z Saską Kępą, Trasą Łazienkowską i Mokotowem (138), oraz pl. Bankowym, Muranowem, Powązkami i Chomiczówką, a w weekendy nawet z Cmentarzem Północnym na Wólce Węglowej (170).
Niestety od kilku lat mieszkańcy naszej części miasta obserwują systematyczne likwidowanie kolejnych połączeń ze Śródmieściem. Trasę autobusu 170 od 2004 r. kilkakrotnie zmieniano i skracano, doprowadzając do likwidacji najszybszego połączenia Szmulowizny ze Śródmieściem przez najbliższy most na Wiśle. Jedna z podstawowych linii kursujących mostem Śląsko-Dąbrowskim przez ponad 30 lat została zdegradowana do autobusu lokalnego. Następnie w 2011 r. zlikwidowano tramwaj 13 w związku z budową II linii metra. Likwidując połączenie tramwajowe nie przywrócono jednak dawnej trasy autobusu 170 przez trasę W-Z (pomimo wystąpień ze strony przedstawicieli władz Dzielnicy).
Takie podejście ze strony Zarządu Transportu Miejskiego świadczy o zupełnym ignorowaniu potrzeb mieszkańców Szmulowizny przy planowaniu połączeń komunikacyjnych (warto przy okazji nadmienić o zmianie statusu przystanku Wołomińska 02 ze stałego).
Planowane skrócenie trasy linii 138 w jeszcze większym stopniu pogorszy skomunikowanie naszej Dzielnicy. Szmulowizna zostanie zupełnie pozbawiona istniejących od wielu dziesięcioleci bezpośrednich połączeń z pozostałymi dzielnicami centralnymi. Przesiadki, do których będą zmuszeni mieszkańcy, wydłużą czas przejazdu i koszt biletów (zarówno w przypadku biletów jednorazowych, jak i czasowych).

§ 3

Biorąc pod uwagę powyższe przesłanki Komisja stanowczo apeluje o pozostawienie autobusu linii nr 138 na dotychczasowej trasie.
Równocześnie Komisja podkreśla, iż od początku bieżącego roku ceny biletów komunikacji miejskiej w Warszawie wzrosły średnio od dwudziestu do trzydziestu procent, co powinno wpłynąć na poprawę obsługi komunikacyjnej mieszkańców miasta, a nie na jej pogorszenie.

§ 4

Komisja przekazuje swoje stanowisko do Rady i Zarządu Dzielnicy Praga Północ
m. st. Warszawy, Rady m. st. Warszawy, Prezydenta m. st. Warszawy
oraz Zarządu Transportu Miejskiego.

Przewodniczący
Komisji Polityki Społecznej,
Bezpieczeństwa, Prawa i Samorządu
Rady Dzielnicy Praga Północ m. st. Warszawy


Protest również na facebooku

Na Facebooku grupę protestujących można odnaleźć pod adresem:
https://www.facebook.com/events/289554874509786

TJ

Więcej informacji


Wasze komentarze


Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Twoja-Praga.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii







wstecz