Trasa Tysiąclecia powraca w planach

Dodano: 20.01.2014, modyfikacja: 21.01.2014
Szans na powstanie Alei Tysiąclecia prowadzącej od Wału Miedzeszyńskiego do ronda Żaba dziś praktycznie nie ma. Natomiast wciąż rozważany jest nieco krótszy wariant Trasy Tysiąclecia biegnący od ulicy Grochowskiej do ronda Żaba. Budowę nowej trasy o statusie drogi zbiorczej przewiduje wyłożony właśnie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla Kamionka.

MPZP dla Kamionka (fragment)




Trasa widmo

Aleja Tysiąclecia, jak nazwa sama wskazuje, miała upamiętniać 1000-lecie chrztu Polski z 966 r. Do dziś jedynymi zrealizowanymi obiektami na planowanym przebiegu arterii są: spółdzielczy blok mieszkalny o bardzo przyszłościowym numerze 151... oraz zejścia z peronów 6 i 7 Dworca Wschodniego. Za sprawą Euro 2012 powrócono po budowy Trasy w krótszym jej wariancie, jednak i ten nie został zrealizowany. Dziś temat powraca, gdyż w najnowszym, wyłożonym planie zagospodarowania przestrzennego Kamionka miasto wpisało chyba najbardziej oprotestowaną inwestycję na Pradze - Trasę Tysiąclecia. - "Protestowano w związku z Parkiem Skaryszewskim, wyburzaniem i wysiedlaniem mieszkańców, a teraz do tego droga ma przebiegać zaraz pod oknami inwestycji mieszkaniowej w Soho Factory" - pisze na naszym profilu Facebook'a mieszkanka.

Kamionek

Na Kamionku budowa nowej trasy wiąże się z likwidacją bazarku Rogatka oraz wyburzeniami, m.in. kamienicy przy Mińskiej 15 z 1891 roku.

O komentarz do tych planów poprosiliśmy przewodniczącego Rady Osiedla Kamionek: "W naszej  ocenie, co wielokrotnie zaznaczaliśmy na przestrzeni trzech ostatnich kadencji, to jedna z najbardziej szkodliwych inwestycji dla Kamionka i Pragi-Południe. W skrócie: architektonicznie podzieli nasze osiedle na dwie części, stworzy zagrożenie dla Parku Skaryszewskiego i KBE (Kamionkowskie Błonia Elekcyjne - przyp. red.), a także wpuści silny strumień ruchu w ul. Grochowską, która już jest często zakorkowana. Ta trasa nie rozwiąże żadnego problemu, a tylko je skumuluje. My też dostajemy takie listy. I żadnego za TT. Wszystkie przeciw. Tyle w skrócie" - tłumaczy Adam Rosiński.

Szmulowizna i Nowa Praga

Nie lepiej wygląda sytuacja na Szmulowiźnie i Nowej Pradze. Drogowcy mają trzy przebiegi trasy. W zależności od wariantu do wyburzenia jest od 13 do 19 budynków (gdyby budować linię tramwajową byłoby ich aż 30). Pod kilof w tej części Warszawy w każdym z trzech wariantów trafią: Strzelecka 46 i 48, Stalowa 73, Białostocka 45 i 53, Radzymińska 32, Wołomińska 6 i Kawęczyńska 15. Na Nowej Pradze trasa ma przebiegać na terenie zabytkowego Zespołu Stalowni przy ul. Szwedzkiej. Te budynki są wpisane do rejestru zabytków a w przyszłości planowana jest budowa Szpitala Onkologicznego.

"Na skutek protestów społecznych inwestycja TT miała być ponownie przemyślana. M in. zlecono analizę możliwości jej istotnego zwężenia i zmniejszenia przepustowości. W projekcie naszego planu TT wygląda jak zwykła ulica miejska z tramwajem i raczej nie zamierzamy przeciw takiemu rozwiązaniu protestować.
Największym problemem nie jest wyburzanie kamienic ale przejście TT przez stalownię przy Szwedzkiej do Ronda Żaba. Planowana pierwotnie estakada nad Al. Solidarności koszmarnie jest droga i całkowicie zeszpeci okolicę. lepszym rozwiązaniem byłoby włączenie TT w Szwedzką, ale wtedy byłaby to bardzo wąska ulica - chyba wspólny pas drogowy z tramwajem. Schowanie linii kolejowej założone w projekcie planu to mrzonka - zresztą PKP się nie zgodziło.
W każdym razie połączenie Grochowskiej, Dworca Wschodniego i Radzymińskiej z linią tramwajową przynajmniej na odcinku Grochowska - Kijowska wydaje się potrzebne - ale jako normalna ulica miejska - nie Trasa.
Uważam, ze trzeba walczyć o przekrój: pas tramwajowy lub PAT + jeden pas ruchu w każdą stronę. Swego czasu aby zwęzić TT na Grochowie proponowaliśmy też inny przebieg tramwaju - od Grochowskiej Lubelską i wzdłuż Dworca Wschodniego do TT. Zaletą byłaby możliwość podjechania tramwajem pod sam dworzec od strony Lubelskiej. 
Oczywiście TT tylko od Grochowskiej - dalej dopuszczalny tylko cichy tramwaj wzdłuż parku.
Przesyłam rysunek projektu planu z naniesioną TT" - mówi Tomasz Peszke członek zarządu Praskiego Stowarzyszenia Mieszkańców "Michałów".

Degradacja Pragi?

W 2009 roku Prezes Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji Jan Jakiel mówił, iż bez Trasy Tysiąclecia, która miała odciążyć Targową i Grochowską, Praga Północ zostanie skazana na degradację. Dziś Praga trwa dalej a jej degradację może spowodować mocno forsowana przez miasto budowa Trasy Świętokrzyskiej. W planach obie te arterie mają się krzyżować w rejonie Dworca Wschodniego na Pradze Północ. Jednak to wszystko na papierze, bo o ile budowa I etapu Trasy Świętokrzyskiej została rozpoczęta, to do ogłoszenia przetargu na realizację Trasy Tysiąclecia droga wydaje się wciąż bardzo daleka.

Uwagi do MPZP dla Kamionka


Do 21 lutego 2014 roku można zgłaszać swoje uwagi do planu, który zarówno w formie opisowej, jak i w formie mapy znaleźć można w Biuletynie Informacji Publicznej pod tym linkiem.

TJ

Więcej na ten temat


Galeria


Projektu planu z naniesioną TT

Wasze komentarze

2014-01-31 13:01 kaba napisał:
bo na trasie wał - stanów zjednoczonych powstaje nowe osiedle - Saska i Apartamenty nad Jeziorkiem - te bloki plus domki jednorodzinne od strony wału utrudniają budowę trasy w pierwotnej formie
2014-01-23 14:47 jan napisał:
a dlaczego nie ma szansy na odcinek od wału do np. al stanów zjednoczonych?
2014-01-22 12:30 Tomek napisał:
Informacja o skali wyburzeń na Szmulowiźnie dotyczy pierwotnego projektu przebiegu i szerokości Trasy prezentowanego w roku 2010. Przy zaprojektowaniu trasy, tak jak ją poprowadzono w projekcie planu miejscowego dla Michałowa i Szmulowizny Wschodniej, skala wyburzeń byłaby dużo mniejsza - chyba tylko Kawęczyńska 15 (choć jej akurat bardzo szkoda). TP PSM "MICHAŁÓW"
2014-01-21 10:36 Szewczyk Dratewka napisał:
Przegrają nie wolno im tylko w tym przeszkadzać. Niech jadą do Bangladeszu szympansy po jjch masować.
2014-01-21 09:39 Grochowiak napisał:
Władza z nadania platformowego naprawdę chce przegrać jesienne wybory, pomóżmy im w tym zacnym dziele.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Twoja-Praga.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii







wstecz