Targowa jak Krakowskie Przedmieście?

Dodano: 27.01.2014, modyfikacja: 27.01.2014
Już wiosną ulicę Targową czekają poważne zmiany. Jaka będzie nowa ulica? Jedna z koncepcji, zaprezentowana ostatnio radnym zakłada, iż ulice Targowa i Ząbkowska otrzymałyby status, jaki obecnie posiada Krakowskie Przedmieście i ulica Chmielna - czyli w skrócie miejsce dla ludzi a nie samochodów.
 
Wizualizacja ulicy Targowej po zmianach, fot. materiały prasowe
Wąska Targowa, Ząbkowska deptakiem


Zwężenie ulicy Targowej do dwóch pasów ruchu drogowego pomiędzy ulicami Kijowską i Al. Solidarności oraz wyłączenie ruchu kołowego na odcinku ulicy Ząbkowskiej pomiędzy ulicami Targową i Brzeską to główne zmiany organizacji ruchu drogowego zaproponowane przez Komisję Polityki Społecznej, Bezpieczeństwa, Prawa i Samorządu Rady Dzielnicy Praga Północ.

Sama zaś koncepcja planistyczna przygotowana została i przedstawiona radnym przez grupę młodych specjalistów-zapaleńców (w skład grupy wchodzą: inżynier ruchu drogowego, architekci, miejscy planiści, psycholog transportu + szerokie grono społeczników na czele z Joanną Erbel, PSM Michałów oraz Zielonym Mazowszem).

"Zaproponowane zmiany organizacji ruchu drogowego spowodują w przypadku ulicy Targowej powstanie szerszego chodnika oraz ścieżek rowerowych po obydwu stronach ulicy, a także znaczne ułatwienia dla pieszych, w tym naziemne przejścia dla pieszych na wysokości ulicy Ząbkowskiej. Takie
działania przełożą się z kolei na poprawę estetyki oraz funkcjonalności tej przestrzeni publicznej.
Natomiast wyłączenie ruchu kołowego na odcinku ulicy Ząbkowskiej przekształci ten fragment Pragi Północ w deptak, co wpłynie na dalsze podnoszenie atrakcyjności tej ulicy. Działanie takie jest zgodne z obowiązującym już Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego dla Rejonu Pragi-Centrum.

Powyższe rozwiązania są już kolejną tego typu propozycją przekształcenia przestrzeni publicznej rejonu Starej Pragi idącego w kierunku utworzenia fragmentu miasta przedstawiającego prawdziwą dziewiętnastowieczną starówkę Warszawy.

Pierwsze tego typu propozycje powstały w latach 2000-2002, a dziś wychodzą one na przeciw oczekiwaniom społecznym oraz postulatom licznych środowisk lokalnych, w tym przede wszystkim mieszkańców Pragi Północ" - czytamy w stanowisku komisji.

Praski Montmartre


"Stanowisko nie zostało jeszcze oficjalnie przyjęte przez żadne z gremiów. Pozwoliłem sobie jako autor całego zapisu, umieścić status w mediach społecznościowych" - mówi radny Mariusz Borowski. "Natomiast sama koncepcja "Praskiego Montmartre’u" pochodzi z lat 2000-2002, kiedy Pragą Północ
rządziło SLD. Jest to jedyny dziś klub, który w pełni popiera projekt ww. stanowiska. Pozostałe kluby podzielone są 50/50" - dodaje.

Jakie szanse?

Kolejne podejście do tematu będzie miało miejsce być może już 4 lutego br., kiedy odbędzie się kolejne posiedzenie połączonych komisji: PSBPiS oraz Infrastruktury.

Na chwilę obecną nadal obowiązujące są zapisy kontraktu, który jest realizowany w związku z budową II linii metra mówiące o odtworzeniu ulicy Targowej według stanu istniejącego sprzed rozpoczęcia tych prac.


TJ

Więcej na ten temat

Wasze komentarze

2014-05-24 00:10 Autor: napisał:
To jest chore! Jak można zwężać ulice szybciej niż się buduje nowe? I jeszcze nie przewidzieli trambuspasa, mimo że został zaczęty od strony Kijowskiej, więc tłuszczobusy zabiorą resztkę miejsca samochodom! Zakaz parkowania? A gdzie tam pod tymi kamienicami ktoś wykopie parkingi podziemne, jak nawet pod nowymi budynkami, gdzie jest łatwiej, nie zawsze są budowane, albo tylko małe, w najlepszym razie z liczbą miejsc równą liczbie mieszkań? Będzie jakiś protest?
2014-01-31 23:11 prażanin napisał:
Jestem za! Wszystkie mądre miasta ograniczają ruch samochodowy w centrum lub dzielnicach o walorach zabytkowych-bulwarowych itp. Znam 2 osoby, które jeżdżą w środku Warszawy do pracy kilometr samochodem, bo boją się, że szef im odbierze auto służbowe, jak zobaczy, że nie jeżdżą nim. Ciekawe kiedy zaczną mieć problemy z cukrzycą z powodu nadwagi...?
2014-01-29 18:00 megabachor napisał:
Jeden pas ruchu dla komunikacji miejskiej, policji, służb miejskich, dostawców do sklepów, karetek pogotowia, straży pożarnej, poczty itp. i dwie rozdzielone jezdnie - brawo. Na Krakowskim jest sporo Kościołów i innych gmachów użyteczności gdzie mieszka niewiele osób. A Targowa to głównie budynki mieszkalne, punkty usługowe i sklepy. Ludzie trzeba myśleć a nie ulegać modzie.
2014-01-29 10:09 Prażanin napisał:
@megabachor Projekt przedstawiony w artykule jest przemyślany i pozwala na współ funkcjonowanie ruchu kołowego, pieszych, rowerzystów i komunikacji miejskiej.
2014-01-29 06:07 megabachor napisał:
A może dookoła ogrodzić 10 metrowym murem i wpuścić wodę. Mieli byśmy Wenecję Północy a poruszali byśmy się gondolami. TAKĄ MAM KONCEPCJĘ
2014-01-28 14:13 Kajtom napisał:
To jest dobrze przemyślany projekt. Także pod względem transportowym. Jeśli dopuścimy do tego aby wszyscy kierowcy, którzy na czas budowy metra przesiedli się do komunikacji miejskiej znów wsiedli w samochody korki się zwiększą, a nie zmniejszą. Jeśli postawimy na priorytet dla komunikacji miejskiej, rowerów i pieszych Praga ma szansę trochę odżyć. Bez zrozumienia faktu, że przyczyną korków nie są zbyt wąskie ulice lecz zbyt duża liczba chętnych do jeżdżenia po nich samochodami, nie rozwiążemy problemów transportowych w centrum miasta.
2014-01-28 09:46 Piotr napisał:
Chore pomysły. Po pierwsze usprawnić ruch samochodów a potem kombinować. Jak Targowa była przejezdna to korek do skrętu w Solidarności zaczynał się przy Zielenieckiej. Teraz jeszcze to zwęzić?
2014-01-27 20:59 Prażanin napisał:
@Iza Samochody powinny jechać Solidarności a potem Targową. A poza tym samochód w mieście jest nieefektywnym środkiem transportu.
2014-01-27 17:52 Iza napisał:
To ja poproszę ludzi, którzy wymyślili ten projekt, aby rano ok. 8 albo ok 18 przejechali autem po zwężonych drrogach. Codziennie przez tydzień. Zróbmy symulację zamiast wydawać kupę kasy. Korek na Markowskiej sięga TERAZ od Kijowskiej do Ząbkowskiej. Którędy miałyby się poruszac auta? Lewitacja? Darmowy kurs lewitacji?
2014-01-27 15:30 Prażanin napisał:
To jest najlepszy moment - duża cześć kierowców przesiadła się do komunikacji miejskiej! Tak dla tego projektu
2014-01-27 14:04 Mieszkaniec Pragi napisał:
Jakie zwężenie Targowej?! Chyba niektórzy już zapomnieli, jakie korki były tam przed budową metra! I nie sądzę, żeby po otwarciu Targowej/Solidarności cokolwiek miało się zmienić. Pragnę również przypomnieć w jak wielkich korkach stanęliśmy, gdy zamknięta, z powodu wymiany nawierzchni, została ulica Markowska! Podobnie będzie, jak zamkniemy Ząbkowską od Brzeskiej! Zacznijcie myśleć logicznie! Dla Ludzi na Pradze mamy szeroką Kijowską, niech tam sobie zrobią deptak!
2014-01-27 13:53 Pracujący napisał:
Już widzę te korki...
2014-01-27 12:16 mieszkanka Pragi Pół napisał:
Piękna koncepcja, wspaniały kierunek. Popieram!
2014-01-27 10:45 q napisał:
Wszystkie pomysły świetne. Tylko zamknięcie Ząbkowskiej dopiero po otwarciu Trasy Świętokrzyskiej.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Twoja-Praga.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii

Sonda

Czy popierasz zaproponowane zmiany?









wstecz