Park-Opera Wojtka Blecharza w Parku Skaryszewskim

Dodano: 14.07.2016, modyfikacja: 14.07.2016
Projekt plenerowy - "PARK-OPERA" Wojtka Blecharza w Parku Skaryszewskim. Premiera już w najbliższą sobotę, 16 lipca, a kolejny pokaz - 17 lipca.







„PARK-OPERA” chociaż nie jest wystawiana w teatrze operowym, zawiera wszystkie elementy typowe dla swojego gatunku: śpiewaczkę, chór, balet, orkiestrę, scenografię, arię, recytatyw, lornetkę do podglądania, żywe zwierzęta na scenie, a nawet koncert fortepianowy. „PARK-OPERA” skomponowana jest na brzmienie i przestrzeń części Parku Skaryszewskiego, znajdującej się w pobliżu Teatru Powszechnego.

Opera od zarania dziejów była formą eksperymentalną, łączącą w sobie rożne gatunki i dziedziny sztuki. Słowo opera w języku włoskim oznacza „pracę". „PARK-OPERA” to praca nad dźwiękiem, praca o dźwięku i poprzez dźwięk, opera o słuchaniu, wsłuchiwaniu się w środowisko, muzykę parku i miasta. Librettem opery staje się Park Skaryszewski i jego naturalne brzmienie.

Każde przedstawienie potrwa około 1,5 h. Widzowie będą mogli poruszać się po przestrzeni „PARK-OPERY” swobodnie, podążając za wskazówkami umieszczonymi na mapie, którą można będzie otrzymać w 3 różnych punktach Parku Skaryszewskiego.

koncepcja, reżyseria i muzyka: Wojtek Blecharz
scenografia: Nawer
lektor: Krystyna Czubówna (Czytała Krystyna Czubówna)
kostiumy: Konrad Parol
wideo: Michał Januszaniec

obsada:
Barbara Kinga Majewska – głos
Bartek Wąsik – toy piano
muzycy Sinfonia Varsovia: Paweł Szczepański – waltornia, Magdalena Wąs - waltornia, Jakub Waszczeniuk – trąbka, Mariusz Opaliński – puzon, Andrzej Tomczok – trąbka, Marek Żwirdowski – puzon oraz Dorota Kozińska, Monika Pasiecznik, Anna Radziejewska
aktorzy: Paulina Holtz i Grzegorz Falkowski oraz wolontariusze, publiczność, biegacze i miłośnicy Parku Skaryszewskiego

AKT I: Foyer
W OGRÓD Powszechny, tuż przy budynku Teatru, widzowie dowiedzą się o operach, których akcja odbywa się na łonie przyrody: o zwierzętach, które są jej głównymi bohaterami, o tym jak brzmią drzewa, a także o samym początku gatunku opery, której pierwsza historia zaczyna się w ogrodzie, gdzie czai się podstępny wąż – czyhający na życie głównej bohaterki.
Występują: Dorota Kozińska, Monika Pasiecznik oraz Anna Radziejewska.

AKT II: Lornetki do podglądania dźwięku
W Parku Skaryszewskim nie ma sceny, ani loży, z której możemy podglądać śpiewaków, ale tuż obok jest ulica, w oddali słychać przejeżdżające pociągi, w parku śpiewają ptaki, a za płotem „mruczy” transformator prądu. „Lornetki” pozwolą nam tę miejską polifonię przefiltrować i przypomnieć, że hałas-szum-noise potrafią być bardzo „muzyczne”, wystarczy się odpowiednio w nie wsłuchać, zamienić się w słuch…

AKT III: Uwertura
Muzycy Sinfonia Varsovia umiejscowieni dookoła Jeziora Kamionkowskiego wykonują muzykę, która została specjalnie skomponowana na tę przestrzeń. Widzowie i słuchacze chodząc dookoła jeziorka, zmieniają swoje „pole słyszenia”, komponując za każdym razem nową wersję utworu, w zależności od tego, gdzie się znajdują i jak się przemieszczają.

AKT IV: Balet
Projekt społeczny przeznaczony dla biegaczy, miłośników opery i osób uprawiających sport w Parku Skaryszewskim. Każdy uczestnik baletowego aktu „PARK-OPERY” otrzyma kostium oraz bezprzewodowy głośnik, z którego dobiegać będzie muzyka. Biegacze prowadzeni przez Paulinę Holtz oraz Grzegorza Falkowskigo stworzą żywą instalację dźwiękową, biegającą „chmurę” dźwięku, która porusza się po parku i wchodzi w interakcje z innymi widzami.
Do biegającego baletu zapraszamy wszystkich zainteresowanych, zgłoszenia można wysyłać na adres: promocja@powszechny.com. Liczba miejsc ograniczona.
https://www.facebook.com/events/294382584284548/

AKT V: Żywe zwierzęta
Każda poważna operowa produkcja z prawdziwego zdarzenia nie może się obejść bez udziału żywych zwierząt na scenie… W Parku Skaryszewskim mieszka ich całkiem dużo, ale Krystyna Czubówna zdradzi państwu pewien sekret, jak zobaczyć, a właściwie usłyszeć „całym swoim ciałem” obecność mitycznych jednorożców, które zamieszkują jedną z parkowych polan…

AKT VI: Aria-Syrenka
Latem Wisła wysycha i staje się zbyt płytka, dlatego warszawska syrenka musi skryć się w jednym z jeziorek Parku Skaryszewskiego… Właśnie tam widzowie „PARK-OPERY” będą mogli wysłuchać jej niesamowitego śpiewu. W rolę syrenki wcieli się znakomita śpiewaczka młodego pokolenia - Barbara Kinga Majewska

AKT VlI: Chór Niebieskich Ptaków
Projekt społeczny przeznaczony dla dzieci, składający się ze spaceru po Parku Skaryszewskim wraz z ornitologiem, warsztatów plastycznych oraz muzycznych. Dzieci nie tylko dowiedzą się o życiu ptasich mieszkańców parku, ale przygotują atlas ptaków oraz nagrają dźwięki jakie one wydają, które następnie będą wykorzystane w „PARK-OPERZE”.
Warsztaty odbędą się 10 lipca o godz. 12:00 w Teatrze Powszechnym. Udział w warsztatach jest bezpłatny, obowiązuje rezerwacja miejsc. Szczegóły w wydarzeniu: https://www.facebook.com/events/1822436084651533/

AKT VIII: Recytatyw
Lewobrzeżna strona Warszawy ma swoją tradycję niedzielnych koncertów Chopinowskich w Parku Łazienkowskim. „PARK-OPERA” proponuje alternatywę – minikoncert na miniinstrumencie, wykonany przez „maxipianistę” Bartka Wąsika, który na jednej z otwartych polan Skaryszaka, pod wierzbą płaczącą, wykona specjalnie skomponowany utwór na toy piano.

AKT IX: Gong
W teatrze operowym dźwięk gongu zazwyczaj obwieszcza koniec przerwy, zaprasza do słuchania i oglądania kolejnego aktu przedstawienia. W „PARK-OPERZE” widzowie sami mogą zagrać na gongach i specjalnie dla nich zbudowanych instrumentach. Mamy nadzieję, że ten dźwięk zaprosi ich do dalszego aktywnego słuchania miasta, parku i samych siebie.

Wojciech Blecharz
- urodzony w Gdyni w 1981, w 2005 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w 2015 roku otrzymał doktorat z dziedziny kompozycji na wydziale muzycznym Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego, specjalizującym się w tworzeniu i wykonawstwie muzyki Współczesnej. Współorganizuje wraz z Pawłem Mykietynem festiwal muzyczny Instalakcje przy Nowym Teatrze w Warszawie. W 2012 otrzymał nagrodę-stypendium za „doskonałość w kompozycji" podczas 46 Letnich Kursów Muzyki Nowej w Darmstadt, w 2013 został laureatem konkursu kompozytorskiego IMPULS w Austrii. W 2012 nominowany do Paszportów Polityki w kategorii muzyka poważna, w 2013 do nagrody Orlenu „Polacy z Werwą" w kategorii Kultura i Sztuka oraz do nagrody Trzeciego Programu Polskiego Radia „Kulturysta Roku". W dorobku kompozytorskim posiada utwory m. in. orkiestrowe, kameralne, solowe, chóralne, a także muzykę do sztuk teatralnych oraz teatru tańca. W zakresie ostatniego z wymienionych gatunków współpracuje z Jackiem Łumińskim i Śląskim Teatrem Tańca w Bytomiu, komponował także muzykę do spektakli: Kokoro Dance-Vancouver, City Dance Ensemble-Washington, Corning BackToThe Roots-Philadelphia, BalletMet-Columbus-Ohio, Theatre of Witness-Philadelphiajeatru Powszechnego w Warszawie i Teatru Wybrzeże w Gdańsku. Blecharz jest laureatem głównej nagrody w Konkursie Kompozytorskim dla Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (2007). jest również stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Academie Musicale de Villecroze, Stowarzyszenia Autorów ZAIKS, Centrum Kultury w Gdyni, wziął udział w Kursach Stockhausena w Kurten oraz Kursach Nowej Muzyki w Darmstadt.
W 2013 Blecharz skomponował i wyreżyserował swoją pierwszą operę-instalację „Transcryptum", zamówioną przez Teatr Wielki - Operę Narodową w Warszawie. „Transcryptum" jako cześć „Projektu P", zostało nominowane do Nagrody Gazety Wyborczej WDECHY, w kategorii „Wydarzenie Roku" i „Miejsce Roku". Ostatnio komponował utwory dla Orkiestry z Zakazanego Miasta w Pekinie; dla Zespołu Kwadrofonik, Klangforum Wien, Royal String Ouartet, Flute 0'Clock, LutosAir Ouintet, nad zamówienie Letnich Kursów Nowej Muzyki w Darmstadt, Bendigo Festival of Exploratory Musie (Australia), oraz muzykę do sztuk teatralnych dla Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Tel Avivie, Staatstheater Braunschweig, Narodowego Teatru Starego w Krakowie. W ostatnich miesiącach muzyka Blecharza była grana między innymi na festiwalach MATA (Nowy Jork), Salzburg Biennale czy Klangwerk Stadt w Berlinie.


TP

Więcej na ten temat

Wasze komentarze


Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Twoja-Praga.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii







wstecz