Centra handlowe przyjazne dzieciom

Dodano: 29.05.2018, modyfikacja: 30.05.2018
Lokalizacja i oferta handlowa to najważniejsze kryteria wyboru centrum handlowego na wizytę z dzieckiem – wynika z badania przeprowadzonego przez Colliers International, Polską Radę Centrów Handlowych (PRCH) i panel badawczy Ariadna w centrach handlowych w ośmiu największych polskich aglomeracjach pod kątem ich przyjazności dla rodzin z dziećmi.





Analiza składała się z trzech elementów – inspekcji dokonanej wg przyjętych kryteriów przez ekspertów Colliers, wywiadów pracowników PRCH z zarządcami i właścicielami wybranych centrów handlowych oraz ankiet przeprowadzonych przez firmę badawczą Ariadna wśród grupy 1000 mieszkańców wybranych ośrodków miejskich posiadających dzieci w wieku do lat 12 i regularnie odwiedzających galerie handlowe. Audyt objął 90 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 4,1 mln mkw. Przeanalizowano obiekty o wielkości ponad 20 000 mkw., posiadające minimum 60 lokali.

Na podstawie wyników badania zostanie opublikowany raport wraz z rankingiem centrów handlowych najbardziej przyjaznych dzieciom. Umożliwi on również wskazanie najlepszych praktyk i obszarów rozwoju dla centrów handlowych wobec rosnących wymagań społecznych.

Lokalizacja przede wszystkim

Jak pokazało badanie, o wyborze centrum handlowego na wizytę z dzieckiem decydują przede wszystkim lokalizacja (rozumiana jako odległość od domu, dostępność komunikacją miejską i szybkość dojazdu) i oferta sklepów – wskazała na nie ponad połowa przebadanych mieszkańców polskich aglomeracji. Dla ponad 30% respondentów istotnymi czynnikami są również wygodny parking, oferta rekreacyjna oraz dogodna przestrzeń w centrum.

Bezpieczeństwo najmłodszych w centrum handlowym jest również ważne dla rodziców. Co czwarty ankietowany wymienił ten czynnik jako mający wpływ na decyzję o wyprawie na zakupy z dziećmi. Zdaniem większości najważniejszymi elementami decydującymi o tym, że obiekt jest bezpieczny dla ich pociech jest sala zabaw z opieką oraz antypoślizgowe podłogi. Ponad 30% przebadanych osób zwracało też uwagę na specjalne procedury postępowania dla ochrony, profesjonalną informację oraz czytelny system wizualnego oznakowania wewnątrz obiektu.

— Rodzice są coraz bardziej świadomymi konsumentami – decydując się na wybór oferty, zwracają uwagę na jakość infrastruktury i bezpieczeństwo, ale też wygodę i dostępność. Stąd w obiektach handlowych w całym kraju widać coraz więcej udogodnień powstających z myślą o tych odbiorcach i najmłodszym pokoleniu klientów. Liczy się pomysł i niestandardowe podejście, ale również zrozumienie potrzeb rodziców i dzieci. Współczesne centrum handlowe ma zapewniać rozrywkę i atrakcje, a jednocześnie być przyjazne i komfortowe. Opiekunowie chcą mieć pewność, że ich pociechy nie tylko będą dobrze się bawić, ale przede wszystkim będą bezpieczne — komentuje Klaudia Sionek, analityk w Dziale Doradztwa i Badań Rynku w Colliers International.

Zakaz handlu w niedziele bez większego wpływu

Wyniki badania wskazują, że wprowadzenie od 1 marca br. zakazu handlu w wybrane niedziele dla przeważającej części Polaków z dziećmi nie wpłynęło na częstotliwość odwiedzin centrów handlowych. Większość decyduje się na wizytę w tygodniu (ponad 40%), a co trzeci rodzic wybiera głównie soboty. Jednocześnie 28% respondentów odwiedza centra handlowe również w niedziele objęte zakazem handlu, a jako główny cel wybierają kino lub ofertę gastronomiczną.  Wśród miast cieszących się największą popularnością wizyt w niedziele bez handlu są Warszawa, Wrocław i Katowice.

— Rodziny z dziećmi powinny stanowić szczególnie ważną grupę dla właścicieli centrów handlowych, ponieważ jedna trzecia badanych rodziców odwiedza galerie handlowe w niedziele bez handlu - to około trzy razy więcej niż wynosi w średnia w całej populacji dorosłych Polaków (około 10%) — zauważa dr Tomasz Baran z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, partner merytoryczny w panelu Ariadna.

— Dostosowywanie oferty centrów handlowych do potrzeb i oczekiwań rodzin z dziećmi to z pewnością jeden z fundamentalnych celów stawianych sobie obecnie przez ich właścicieli i zarządców. Większość z nich albo dokonała już w swoich obiektach zmian czy modernizacji albo je planują jeszcze w 2018 roku. To efekt najnowszych trendów na rynku. Klienci coraz częściej postrzegają centra handlowe jako miejsca spędzania czasu w gronie rodziny, a nie tylko realizowania potrzeb stricte zakupowych. Galerie będą zatem zmuszone do ciągłego zaspokajania rosnących wymagań dotyczących rodzinnych wizyt — mówi Anna Zachara Widła, Research & Education Projects Manager,  Polska Rada Centrów Handlowych.

Centra handlowe najbardziej przyjazne rodzinom z dziećmi:

Spośród 18 warszawskich obiektów handlowych, w tym 5 spoza administracyjnych granic stolicy, najwyższe oceny zdobyły kolejno: Arkadia, Złote Tarasy i Wola Park. Ocena była utrudniona ze względu na dużą ilość prac budowlanych i modernizacyjnych w lokalach, co jednak docelowo zwiększy standard obiektów. Uwagę rodziców zwracają liczne place zabaw, kąciki dla dzieci, miejsca relaksu, kolorowe pokoiki dla matek z dziećmi, a także wprowadzane przez kolejne centra handlowe opaski na rękę dla maluchów, pomocne w razie zgubienia dziecka. 



IP/TJ

Więcej na ten temat


Firma

Wasze komentarze


Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Twoja-Praga.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii






wstecz