Zamoyskiego

Ulica Zamoyskiego na PradzeUlica Jana Zamoyskiego biegnie od rejonu ulicy Krowiej na Starej Pradze w dzielnicy Praga Północ do ulicy Lubelskiej na Kamionku w dzielnicy Praga Południe.

Jej nazwa, powstała ku czci założyciela Zamościa i hetmana wielkiego koronnego za czasów Stefana Batorego, Jana Zamoyskiego, którego losy są także ściśle związane właśnie z Pragą. To on w 1583 roku zakupił wieś Praga, a następnie odstąpił ją biskupowi Marcinowi Białobrzeskiemu. To właśnie dzięki licznym działaniom i koneksjom biskupa, Praga otrzymała od króla Władysława IV w 1648 roku prawa miejskie, które umożliwiły jej dynamiczny rozkwit na praktycznie każdym szczeblu, zarówno społecznym, jak i gospodarczym.

Ulica Zamoyskiego swoją współczesną nazwę otrzymała jednak dopiero po odzyskaniu przez Polskę w 1918 roku niepodległości. Podczas okresu zaboru rosyjskiego arterię nazwano ulicą Moskiewską.

Ulica Zamoyskiego ma swój początek przy Porcie Praskim, a następnie, biegnąc wzdłuż nabrzeża północnego, przechodzi obok ulic: Jagiellońskiej, Zielenieckiej i Lubelskiej, w rejonie których występuje zazwyczaj największy ruch komunikacyjny.

Jedna z głównych arterii prawobrzeżnej części Warszawy wielokrotnie ucierpiała podczas licznych walk narodowowyzwoleńczych, mających miejsce na przełomie XVIII i XIX wieku. Po raz pierwszy została ona zniszczona w 1794 roku przez wojsk Suworowa. Kolejne zniszczenia dokonały się w 1808 roku, kiedy to w rejonie ulicy Zamoyskiego powstały na rozkaz Napoleona liczne fortyfikacje.

Największe szkody wyrządzone budynkom położonym nieopodal ulicy Zamoyskiego zadano oczywiście podczas drugiej wojny światowej, kiedy to były one najbardziej narażone na ostrzał wojsk artyleryjskich z racji nadbrzeżnego położenia. Wiele z budynków zostało wtedy całkowicie zniszczonych, inne poważnie ucierpiały, tracąc swe fasady.

Najbardziej rozpoznawane budowle położone w pobliżu ulicy Zamoyskiego to bez wątpienia Rogatki Grochowskie, które zostały wybudowane w 1823 roku i stanowią jeden z najcenniejszych zabytków Pragi. Problemy związane z ich położeniem wynikłe kilkadziesiąt lat po ich budowie doprowadziły do ich przesunięcia, co związało się jednak z potrzebą wyburzenia wielu kamienic, które stały w pobliżu rogatek. Sytuacja związana z coraz większym ruchem komunikacyjnym, większą liczbą samochodów, a także powstaniem w 1900 roku linii kolejowej trasy Jabłonna - Warszawa - Karczew, przebiegającej nieopodal Rogatek doprowadziła do podjęcia takiej decyzji.

Wspomniana kolej Karczew - Jabłonna stanowiła bardzo ważny element w rozwijającej się stolicy. Umożliwiła ona szybki przewóz towarów do Warszawy, a także ekspresowe jak na tamte czasy przemieszczanie się podróżnych. Jej istotność była dla stolicy bardzo ważna, ponieważ kolej zapewniała kompleksowy zarówno dowóz jak i wywóz wszelkiego rodzaju towarów. Bez niej handel w stolicy nie mógłby rozwijać się w szybkim i zadowalającym tempie. Kolejka także bardzo często przewoziła turystów i letników, pragnących wypocząć w rejonie lasów otwockich. W latach 1998-99 pod nr 45a, 47, 47a, 49, 51a i 53 Spółdzielnia Mieszkaniowa PAX oddała użytku kilka budynków mieszkalnych osiedla Skaryszewska-Lubelska.


BM/TP

Więcej na ten temat


Obiekty


Firmy i instytucje


Galeria



Wasze komentarze


Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Twoja-Praga.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii







wstecz