Kijowska

Ulica Kijowska na Szmulowiźnie w dzielnicy Pradze Północ w Warszawie łączy ulicę Targową z Dworcem Wschodnim.

Ulicę Kijowską zaprojektowano w 1863 roku jako element planu regulacyjnego Pragi, zatwierdzonego rok później.

Początkowo miała być przedłużeniem ulicy Sprzecznej i nosić z nią wspólną nazwę.

Oddanie do użytku Dworca Terespolskiego w 1865 roku wymusiło zmianę tych planów. Ulica, która nazywana była wówczas jako Sokola była krótką przecznicą ul. Targowej (zwanej wtedy Wołową), kończącą się na placyku przed dworcem nieco na wschód od ulicy Brzeskiej.

Od końca 1866 roku pomiędzy dworcami Wiedeńskim i Terespolskim, nie posiadającymi ówcześnie połączenia kolejowego kursowały piętrowe omnibusy konne, dowożące podróżnych oraz ich bagaże. w 1883 roku zastąpiono je tramwajami konnymi.

Wśród dawnych zabudowań ul. Kijowskiej najbardziej okazale prezentuje się dwupiętrowy budynek pod numerem 5. Należy on do najstarszych zachowanych praskich domów. Został zbudowany w latach 1868-69 dla pracowników Kolei Terespolskiej.

Po 1915 roku funkcjonująca dotąd bez nazwy ulica otrzymała swoją obecną nazwę.

Dworzec Terespolski został zniszczony w czasie II wojny światowej. Jego zachowane do dziś relikty można oglądać pod numerem 14a.

Po 1945 roku ulicę Kijowską przedłużono w związku z budową tymczasowego dworca, położonego około 200 metrów na wschód od dotychczasowej lokalizacji.

W latach 50-tych na potrzeby PKP powstały trzy budynki o numerach 10/12, 10/12A i 14.

W 1967 roku czasie budowy Dworca Wschodniego ulicę znacznie poszerzono, torowisko tramwajowe oddzielono od dwupasmowej jezdni pasami zieleni. Na miejscu dawnego placyku postojowego wzniesiono nowe budynki administracyjne, równocześnie także zlikwidowano liczne bocznice kolejowe leżące na osi dzisiejszej ulicy. W okolicy Dworca Wschodniego powstała pętla autobusowa i tramwajowa.

Przed Dworcem Wschodnim ustawiono kamień pamiątkowy poświęcony sanitariuszkom poległym podczas bombardowań dworca we wrześniu 1939 roku.

W 1973 roku przy ulicy Kijowskiej 11 oddano do użytku najdłuższy blok na Pradze.

W 2000 roku na rogu z ulicą Targową w miejscu spółdzielczego domu handlowego "Kijowianka" powstał nowoczesny kompleksu biurowy Centrum Millenium.

Jesienią 2010 roku rozpoczęła się modernizacja Dworca Wschodniego.

Na wiosną 2012 wykonano remont pętli autobusowej przed Dworcem Wschodnim.

Pod koniec maja 2012 roku z związku z zakończeniem prac remontowych Dworca Wschodniego ustawiono przez główną halą postać niebieskiego aniołka "Borysa".

W przyszłości ulica ma stanowić przedłużenie Trasy Świętokrzyskiej prowadzące od Mostu Świętokrzyskiego - do obwodnicy śródmiejskiej w rejonie ul. Zabranieckiej na Targówku Fabrycznym.


WI/AS

Ciekawostki

  • Jeszcze do czasu budowy Dworca Wschodniego w latach 1964-1969 r., ulica ta pokryta była kocimi łbami z kamienia polnego. Zachowany fragment jest widoczny na uliczce bliżej torów kolejowych.
  • Podczas poszerzania ulicy Kijowskiej wyburzono jeden z najcenniejszych zabytków na terenie dzielnicy, neogotycką kamienicę Dominika Cichockiego przy Targowej 22, wybudowaną w 1824 według projektu Adolfa Schucha.
  • Przy ulicy Kijowskiej 11 znajduje się najdłuższy prosty budynek w Warszawie, liczący 508 m.

Więcej na ten temat


Obiekty


Firmy i instatucje


Galeria





Wasze komentarze


Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Twoja-Praga.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii







wstecz