Twoja Praga

Wiatraczna

Ulica Wiatraczna w WarszawieUlica Wiatraczna na Grochowie w dzielnicy Praga Południe w Warszawie biegnie od ulicy Grochowskiej aby zakończyć swój bieg w rejonie linii kolejowej.

Ulica, która swoją nazwę zawdzięcza działce "Dobra Grochów nr 26 - Wiatrak" do której wówczas dochodziła powstała około 1919 roku jako skromna droga łącząca ulicę Kobielską z ulicą Józefa Dwernickiego.

W latach 30-tych XX wieku została połączona z ulicą Grochowską. Jednak już w 1913 roku tereny u zbiegu ulicy Grochowskiej i przyszłej Wiatracznej kupił za 2000 rubli Teodor Rajchert i zaczął nazywać Teodorówką. Około 1918 roku postały na tym terenie zabudowania Piekarni Teodora Reicherta.

14 września 1957 roku na ulicy Wiatracznej wprowadzono ruch autobusowy - ruszyła nią linia 127.

Pod koniec lat 40-tych XX wieku wg proj. Jana Klewina i Zbigniewa Pawlaka po stronie nieparzystej powstały bloki osiedla Grochów II.

W latach 60-tych XX wieku ulicę przedłużono w kierunku północnym do ulicy Chrzanowskiego.

W początku 2006 roku zostały zburzone zabudowania dawnej Wytwórni Blach Dziurkowanych "Sito" pod nr 15. W tym miejscu w 2009 roku spółka Marvipol Development zakończyła budowę budynku apartamentowego Wiatraczna Residence.

 Od kilku lat są plany aby ulica Wiatraczna (częściowa przebiegająca w tunelu) miała wejść w skład tzw. Małej Obwodnicy Pragi, trasy biegnącej ulicą Wiatraczną, estakadą nad torami PKP, poszerzoną ul. Zabraniecką oraz jej przedłużeniem do ronda Żaba.

TJ


Ciekawostki

  • Pan Antoni Fijałkowski urodziny w 1908 roku mieszkaniec Grochowa pamięta jako małe dziecko wiatrak w okolicy dzisiejszej ulicy Wiatracznej.
  • Za ciekawostkę można uznać fakt, że w latach 1929-1949 na ulicy Wiatracznej funkcjonował trójkąt tramwajowy, który umożliwiał tramwajom zmianę kierunku jazdy. Trójkąt połączony był z ulicą Grochowską i ślepo kończył się przy skrzyżowaniu z obecną ulicą Zakole (zgodnie z planem długości torów tramwajowych z lat 30-tych XX wieku długość toru na ulicy Wiatracznej wynosiła 32 metry). Został odcięty od torów w ulicy Grochowskiej podczas prac związanych z przekuciem torów z prześwitu 1525 mm na 1435 mm w 1949 roku, jednak jego pozostałości istniały w jezdni do 1968 roku.
  • W czasie wojny piekarnia Reicherta rozdawała za darmo chleb najbardziej potrzebującym.

Więcej na ten temat


Obiekty


Firmy i instytucje


Galeria



Wasze komentarze

2014-05-02 17:16 Wisien4464 napisał:
Pozostałości tramwajowego trójkąta manewrowego istnieją w jezdni (przynajmniej w jezdni ul. Grochowskiej) do dnia dzisiejszego. http://wisien.blogspot.com/2014/04/gtwb-lxxviii-znikajacy-punkt-nie-jak-w.html

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Twoja-Praga.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii







wstecz