Rogatki Grochowskie

W dzisiejszych dniach coraz mniej popularne i rozpoznawalne, lecz wciąż atrakcyjne Rogatki Grochowskie już od blisko dwustu lat zdobią miasto u zbiegu ulic Grochowskiej i Zamoyskiego.
 
Wybudowane w stylu klasycystycznym w pierwszej połowie dziewiętnastego wieku, dokładnie w 1823 roku były jednymi z ostatnich zabudowań ówczesnej Warszawy. Impulsem do budowy Rogatek Grochowskich były intensywne próby związane z udoskonaleniem tworzącego się w tamtym okresie Traktu Brzeskiego, który otwierał drogę do miasta Warszawy od strony Grochowa. To właśnie ich zabudowania przez kilkadziesiąt kolejnych lat stanowiły umowną granicę miasta. Rogatki Grochowskie ze względu na swoje strategiczne usytuowanie mogły pełnić rolę swego rodzaju strażnic. Tak też się stało, kiedy to w jednym z budynków umiejscowiono komisariat policyjny, a w drugim mieściła się siedziba poborcy podatków, który miał za zadanie kontrolować oraz w niektórych przypadkach pobierać opłaty za towary wwożone lub wywożone z miasta.

Rogatki Grochowskie stały się także świadkami licznych wydarzeń historycznych i ważnych dla polskiego narodu. Dramatyczny okres dziewiętnastowiecznego zniewolenia Polski zaowocował wybuchem licznych powstań o charakterze narodowowyzwoleńczym. W okresie Powstania Listopadowego, Rogatki Warszawskie żegnały wszystkie polskie oddziały zmierzające na pola bitew po lewej stronie Wisły. Pola rozciągające się nieopodal Rogatek były miejscem stacjonowania oddziałów jazdy polskiej pod dowództwem gen. Tomasza Łubieńskiego.

W pierwszych latach dziewiętnastego wieku nieopodal Rogatek Grochowskich miała przystanek wąskotorowa kolej Jabłonowska, która w tamtych latach stanowiła połączenie między Jabłonną a Karczewem. Stacja ta miała ówczesną nazwę Rogatek Moskiewskich. W 1915 roku wycofująca się armia rosyjska wysadziła w powietrze stację kolejową mieszczącą się przy rogatkach. Sytuacja szybko jednak wróciła do poprzedniego stanu rzeczy, bowiem już w 1916 roku powstała w tym miejscu nowa stacja kolejowa pod zmienioną nazwą Kamionek.

Rogatki Grochowskie dosyć szczęśliwie przetrwały burzliwy okres II wojny światowej, która pozostawiła je w stanie praktycznie nienaruszonym jeśli chodzi o aspekt konstrukcyjny. Dosyć niecodzienną sytuacją, jaka miała miejsce w 1961 roku było na polecenie władz miejskich przesunięcie rogatki o około 10m. na północ. Była to nieodzowna operacja spowodowana koniecznością modernizacji ulicy Grochowskiej. Tylko odpowiednie przesunięcie budynku mogło pozwolić na bezpieczne usytuowanie go z dala od ruchliwej arterii. Po czterdziestu latach od tamtego wydarzenia, w 2001r. postanowiono przesunąć w ślad za pierwszą także i drugą rogatkę.

Bardzo poważną inwestycją był rozpoczęty pod koniec lat dziewięćdziesiątych, a skończony w 2002r. gruntowny remont budynków, który przywrócił im dawny blask i świetność. Podczas prac, wymieniono wszystkie zniszczone i podstarzałe instalacje, położono nowe posadzki. Wyremontowano także pokrycie dachu, które wykonano z miedzianej blachy. Bardzo ważnym aspektem było przywrócenie budynkom historycznego rozkładu i wystroju wnętrz. Charakterystyczną cechą, jaką posiadają Rogatki Grochowskie pod względem architektonicznym są okazałe i rozpoznawalne płaskorzeźby o charakterze antyczno-militarnym, które zdobią budynki tuż nad ich oknami.

W dzisiejszych dniach Rogatki Grochowskie są wciąż wykorzystywane przez społeczeństwo miasta. Obecnie mieszczą się w nich siedziby znanych firm, między innymi pijalnia czekolady.


BM/TP

Więcej na ten temat



Galeria










Wasze komentarze

2010-10-19 21:34 Tomek napisał:
W 2001 roku byłem świadkiem przesuwania rogatki. Dziś choć odnowione zaczynają znowu podupadać na "zdrowiu" czemu niestety winny jest wzmożony ruch w samochodowy na ul. Grochowskiej.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Twoja-Praga.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii







wstecz