Zajezdnia Tramwajów "Dom pod Syreną”

Zabytkowy budynek dawnej zajezdni tramwajowej, zwany też „Domem pod Syreną”, wzniesiony został przy ul. Inżynierskiej 6 na Nowej Pradze.

W latach 60-tych XIX w. wybudowano w tym miejscu remizę tramwaju konnego. Obsługiwała linię kursującą na trasie: Dworzec Petersburski przez most Kierbedzia do Dworca Warszawsko-Wiedeńskiego. W 1908 roku przystosowano ją do obsługi tramwaju elektrycznego.

W latach 1921-22 został wzniesiony obecny murowany budynek wg projektu Juliusza Dzierżanowskiego.

Tramwaje opuściły to miejsce w roku 1925 roku kiedy ukończono budowę nowoczesnej zajezdni na Kawęczyńskiej. Zajezdnię po wyprowadzce tramwajów, przejęły od 1928 roku we władanie autobusy.

Zainstalowano podziemne zbiorniki z paliwem, zbudowano też warsztat do napraw. „Nocowało” tutaj 28 pojazdów.

Po II wojnie światowej zajezdnia funkcjonowała jeszcze do końca lat 50-tych.

Na przełomie lat 50-tych i 60-tych XX w. w całości przekształcono ją na budynek mieszkalny. Dziś jest tam dom komunalny, a w dawnych garażach umieszczono stacje obsługi pojazdów.

O ciekawej historii budynku przypomina pamiątkowa tablica.

W 2010 roku „Dom pod Syreną” został wpisany do rejestru zabytków.


TJ/GS/SP

Ciekawostki

  • Z tego miejsca 11 grudnia 1866 roku na ulice Warszawy wyjechały pierwsze tramwaje konne.
  • Z powodu charakterystycznej rzeźby nad wejściem, budynek jest także nazywany "Domem pod Syreną".
  • W szerokich drewnianych bramach zachowały się do dnia dzisiejszego fragmenty szyn.
  • Naprzeciwko zajezdni pod numerem Inżynierska 3 wzniesione zostały około 1910 roku okazałe budynki magazynowe.

Więcej na ten temat


Galeria




Wasze komentarze


Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Twoja-Praga.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii







wstecz