Zajezdnia tramwajowa "Praga" - Kawęczyńska

Otwarcia remizy i zakończenie prac budowlanych miało miejsce w w dniu 1 marca 1925 roku.
Hala zajezdni liczyła wówczas 158,3 metra długości i 56 metrów szerokości. Jej boki wieńczyły przybudówki o długości 9.10 metra. Konstrukcję wzniesiono z żelbetu włącznie ze stropem, który zawieszony był 8,8 metra nad podłogą po środku po bokach zaś 5,5 metra.
Halę podtrzymywały cztery rzędy słupów. Na 15 torach mieściło się w jej wnętrzu 212 wozów tramwajowych. Zajezdnia była typu przelotowego z kanałami rewizyjnymi biegnącymi pod wszystkimi stanowiskami. Z pętli na Michałowie za Bazyliką jeździł tramwaj linii 25, który zapewniał bezpośrednie połączenie Pragi ze Śródmieściem i Ochotą.
Przestronne wnętrze wozowni mogło pomieścić ponad dwieście wagonów.
24 września 1939 roku na teren obok zajezdni spadły niemieckie bomby, sama zajezdnia szczęśliwie uniknęła poważnych zniszczeń.
Zajezdnię zaczęli odbudowywać sami tramwajarze i już 20 czerwca 1945 roku wyruszył stąd na ulice miasta pierwszy powojenny tramwaj. W 1946 roku zbudowano tymczasową halę na 16 wagonów.
W 1947 roku partonem zajezdni tramwajowej (wtedy pod nazwą Stacja Obsługi Tramwajów Praga) przy ulicy Kawęczyńskiej został przedwojenny konduktor i działacz lewicowy Izydor Koszykowski.
Hala zajezdni została odbudowana w 1949 roku była jednak mniejsza o 70 stanowisk niż przed wojną. W 1950 roku na terenie zajezdni rozpoczęto prace nad zmianą szerokości torów z 1525 mm na 1435 mm. W 1964 roku zajezdnia otrzymała oznaczenie "R-2". Modernizację ukończono w 1966 roku, zwiększając pojemność zajezdni o dodatkowe 30 wagonów. W końcu grudnia 1995 roku do zajezdni dostarczono pierwszy polski tramwaj niskopodłogowy – Konstal 112N. 2 lutego 2007 roku decyzją nr 105/2007 teren zajezdni został wpisany do rejestru zabytków pod nr A-732. Kierownicy zajezdni (od 1953 roku)
- 01.02.1953-09.03.1975 - Wacław Wiśniewski
- 10.03.1975-19.07.1982 - Andrzej Michalski
- 20.07.1982-16.01.1987 - Andrzej Gola
- 17.01.1987-30.09.1995 - Wacław Niewiadomski
- od 01.10.1995 do chwili obecnej - Wojciech Jarosz
PM/WI/TJ
Ciekawostki
- Na kompleks zabudowań zajezdni składa się ze również stojący na froncie budynek mieszkalny Kawęczyńska 16.
- Jest to jedyna zajezdnia tramwajowa po prawej stronie Wisły.
- Na terenie zajezdni znajduje się gong alarmowy wykonany z niewybuchu z czasów II wojny światowej. Jest on umocowany na rosyjskiej szynie kolejowej z końca XIX wieku.
- W okresie PRL na ścianie budynku mieszkalnego przy ulicy Kawęczyńskiej 16 umieszczona tablice poświęconą strajkowi robotniczemu z lat 30-tych XX wieku.
- W 1997 z powodu zwarcia w jednym z wagonów spłonęła część dachu hali.
- W 2001 roku przy bramie wjazdowej do zajezdni znajduje się figura świętego Krzysztofa – patrona prowadzących pojazdy. Figura jest oszklona i oświetlona w nocy.
Więcej na ten temat
Ważne linki
Galeria

|
|
Najczęściej czytane
Najnowsze informacje
wstecz
Wasze komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Twoja-Praga.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii