Targowa - wizytówką Pragi czy rynsztokiem komunikacyjnym?

Dodano: 15.04.2014, modyfikacja: 15.04.2014
- Obecnie ulica Targowa mająca szerokość do 60 m zdominowana jest niemal całkowicie przez samochody, nie pozostawiając miejsca pieszym i rowerzystom. Całkowite zamknięcie ulicy na czas budowy metra jest dowodem na to, że częściowe ograniczenie ruchu w jej przestrzeni nie zablokuje systemu drogowego Pragi, a pozwoli nadać jej przyjazny charakter. Moment otwarcia stacji metra Dworzec Wileński jest więc najlepszym czasem na to, by stopniowo przywracać przestrzeń publiczną mieszkańcom Pragi Północ - piszą w ulotce społecznicy mający na celu przywrócenie ulicy Targowej charakteru miejskiej alei z uwzględnieniem potrzeb wszystkich grup użytkowników.

Wizualizacja ulicy Targowej po zmianach, fot. materiały prasowe
Projekt Targowa 2.0 - Przyjazna mieszkańcom

Już wiosną ulicę Targową czekają poważne zmiany. Jaka będzie nowa ulica? Jedna z koncepcji, zaprezentowana na ostatnim spotkaniu przewiduje:

Stan obecny

  1. 3 szerokie pasy ruchu + samochody parkujące na chodniku; brak infrastruktury rowerowej, duża liczba rowerzystów na chodnikach // brak przestrzeni dla pieszych
  2. mała ilość zieleni, brak dbałości o zieleń
  3. przejście podziemne na skrzyżowaniu z ulicą Ząbkowską i Okrzei
  4. zdegradowana ulica Ząbkowska na skutek zbyt intensywnego ruchu samochodów
Proponowane zmiany

  1. 2 pasy ruchu (w tym buspas) + 1 pas w formie parkowania równoległego + pas rowerowy w jezdni // przestrzeń chodnika przeznaczona w całości dla pieszych
  2. nasadzenia szpalerów drzew oraz zieleni niskiej
  3. przejście naziemne na skrzyżowaniu z ulicą Ząbkowską i Okrzei
  4. przekształcenie ulicy Ząbkowskiej w deptak na odcinku od ulicy Brzeskiej do Targowej

Jakie szanse? - został tylko miesiąc

Szansa jest niepowtarzalna - albo ją wykorzystamy albo stracimy. Zachęcamy mieszkańców do aktywnego udziału w przekonaniu Zarządu i Rady Warszawy do poparcia projektu i przekształcenia Targowej w ulicę będącą wizytówką Pragi a nie rynsztokiem komunikacyjnym jak to jest obecnie - przekonywali autorzy projektu.

Warto zaznaczyć, iż przychylność urzędników co do potrzeby wdrożenia zmian na Targowej stopniowo wzrasta, jednak problemem może być brak czasu, jak i niestety środków.

Na dzień dzisiejszy koszt wdrożenia tego projektu to około 6 mln zł. Jednak jeśli zostanie to wykonane w czasie zaplanowanych na Targowej prac przez MPWiK czy Tramwaje Warszawskie, suma znacznie spadnie - nawet o 30%.

Niestety, brakuje czasu. Najbliższa sesja Rady Warszawy, na której być może uda się wprowadzić ten punkt do porządku obrad odbędzie się dopiero w połowie maja. Na dziś wciąż obowiązujące są zapisy kontraktu, który jest realizowany w związku z budową II linii metra mówiące o odtworzeniu ulicy Targowej według stanu istniejącego sprzed rozpoczęcia tych prac.

14 lat minęło...

Temat zmian na Targowej nie jest nowy. Pierwsze tego typu propozycje powstały w latach 2000-2002, kiedy Pragą Północ rządziło SLD. Jak ważny to jest nadal projekt świadczy obecność na ostatnim spotkaniu dwóch kandydatów na prezydenta Warszawy - Sebastiana Wierzbickiego z SLD i miejskiej aktywistki Joanny Erbel.

Jeśli teraz się nie uda, następna szansa będzie dopiero za 5 lat...


TJ

Więcej na ten temat

Wasze komentarze

2014-04-29 09:10 Mark Kuang napisał:
Żeby zmienić Targową, trzeba by najpierw zmienić mentalność ludzi. Parkowanie równoległe + ścieżka rowerowa = parkowanie poprzeczne na ścieżce. Jeden pas ruchu + buspas = korki i zablokowany buspas, choćby dlatego, ze co kawałek są skręty w prawo. Argumentacja, że skoro teraz Targowa jest nieprzejezdna i kierowcy jakoś dają sobie radę, więc można zwęzić ulicę, jest idiotyczne. Równie dobrze można by zamknąć dowolną ulicę i powiedzieć, że skoro ludzie się nie wyprowadzili i żyją, to znaczy, że ulica była niepotrzebna! Najpierw trzeba stworzyć alternatywne połączenie Pragi PN i Pragi PD. A kawiarenki na deptaku??? Pełne pijanych dresików i meneli??
2014-04-17 12:59 mieszkaniecwarszawy1 napisał:
takie działania, jak zwężanie ulic, są nieuniknione - każdy szanujące się miasto je podejmuje, z korzyścią dla wszystkich mieszkańców. Pytanie, czy chcemy mieć takie miasto teraz, czy za lat 20. im wcześniej, tym lepiej - zamknięta targowa na kilka lat pokazuje, że budowa obwodnicy wcale nie jest kluczowa w tym procesie. owszem, jest potrzebna - ale da się bez niej żyć.
2014-04-17 10:46 Prażanin napisał:
@Prażanin (ten prawdz Pan to chyba się na mózgi z czymś zamienił. BEZWZGLĘDNE pierwszeństwo ma SILNIEJSZY. Porównaj masę samochodu w czasie zderzenia z człowiekiem i zastanów się kto w tym starciu wygra. Powinniśmy zlikwidować wszystkie przejścia dla pieszych i budować srogi dla samochodów. Wtedy będzie bezpiecznie i wygodnie :D
2014-04-17 09:45 Zorro napisał:
Oczywiście, że jestem na tak dla ścieżki rowerowej. Zdecydowanie latem wolę ten środek transportu mimo, że jestem kierowcą... Co do zielenie. Wygląd sprzed wojny to bajka, oby przynajmniej 50% z tego udało się wykonać.. Pozdrawiam wszystkich.
2014-04-16 11:06 ł napisał:
w życiu... wtedy Targowa cała stanie wraz z Pragą...
2014-04-16 10:28 sec napisał:
wszystko fajnie, ale jak przemieścić się z południa na północ Pragi? Drogą lotnicza czy lewą stroną. Proponuję najpierw zbudować wreszcie dwie trasy łączące Praską stronę w jeden organizm a potem bawić się w drzewka i trasy rowerowe.
2014-04-16 10:07 Prażanin (ten prawdz napisał:
@Jacek-t a ty masz prawojazdy? Nie wiesz kto ponosi odpowiedzialność za nieostrożną jazdę? Kierowcy w końcu powinni się nauczyć, że miasto jest dla ludzi a nie dla samochodów. Pieszy ma BEZWZGLĘDNE pierwszeństwo na pasach! To jest świetny pomysł - radni powinni to zrealizować jak najszybciej.
2014-04-16 08:23 Maciek napisał:
Inicjatywa ze wszechmiar słuszna. W obecnej formie Targowa świadczy o zacofaniu Warszawy, a przy okazji potęguje korki, generując dodatkowy ruch samochodowy i zniechęcając do innych sposobów poruszania się.
2014-04-16 00:33 Jacek-t napisał:
Przejście naziemne na skrzyżowaniu z ulicą Ząbkowską i Okrzei zamiast przejścia podziemnego? Autor tego pomysłu, w przypadku jego wcielenia w życie, powinien ponosić osobistą odpowiedzialność karną za każdego pieszego potrąconego na tym przejściu.
2014-04-15 23:45 mieszkanka Targowej napisał:
uważam, że propozycje są ciekawe. Zważywszy realizację w najbliższych latach trasy świętokrzyskiej, spokojnie można zaakceptować taki plan. Przyznam szczerze, że Targową trudno przejechać bezproblemowo na rowerze, więc ścieżka rowerowa byłaby niezwykle przydatna. Przejście naziemne na wysokości Ząbkowskiej pozwoliłoby osobom niepełnosprawnym, czy starszym na bezproblemowy dostęp do przystanku tramwajowego (i tak są tam światła dla ruchu kołowego). Też jestem zmotoryzowania i obecnie jeździ nam się po starej Pradze wcale nieźle, poza problemem przejechania przez al. Solidarności / Targowa. Z nostalgią spoglądam na stare, przedwojenne zdjęcia Targowej, kiedy to było na niej sporo zieleni. Do dziś świadectwo dają stare ponad 100-letnie dęby, które mam szczęście oglądać z moich okien.
2014-04-15 20:04 Prażanin napisał:
Zieloni mają swoje miejsce w lesie. Targowa powinna mieć po 4 pasy ruchu w jedną i drugą stronę. Sadzić drzewa mogą sobie na działkach lewaki jedne. Miasto dla samochodów. Nikt nie popiera zielonej hołoty
2014-04-15 19:12 Precyzyjny napisał:
Warto pamiętać, że władze SLD w 2000-2002 chciały zerwać bruk z całej Ząbkowskiej i ją wyasfaltować, gdyby nie upór praskich społeczników to nie mielibyśmy czego ocalać....

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Twoja-Praga.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii







wstecz