Czas na Veturilo 3.0. 1 marca rusza nowy sezon roweru miejskiego

28.02.2023
Już jutro - 1 marca rusza nowa edycja Veturilo, czyli Warszawskiego Roweru Miejskiego. Od tego roku wypożyczalnie znajdować się będą w każdej dzielnicy. Będą też elastyczniejsze zasady zwrotu pojazdów. Rowery będzie można wypożyczać do końca listopada, czyli przez 9 miesięcy.




Czas na Veturilo 3.0

Na ulicach Warszawy zostały już ustawiony słupy informacyjne, które zastępują znane z wcześniejszych lat terminale. Dzięki nim stacje Warszawskiego Roweru Publicznego będą dobrze widoczne. Na słupie znajdzie się też pełna informacja o zasadach wypożyczania i zwrotu, opłatach itp.

Od 1 marca najwięcej stacji znajdzie się w Śródmieściu. Na drugim miejscu jest Wola, a na trzecim Praga-Południe. Łącznie będzie ich równo 300:

  • Bemowo – 11Białołęka – 8
  • Bielany – 15
  • Mokotów – 24
  • Ochota – 22
  • Praga-Południe – 26
  • Praga-Północ – 24
  • Rembertów – 5
  • Śródmieście – 60
  • Targówek – 17
  • Ursus – 5
  • Ursynów – 17
  • Wawer – 7
  • Wesoła – 4
  • Wilanów – 6
  • Włochy – 3
  • Wola – 35
  • Żoliborz – 11

Od początku marca Warszawa sfinansuje działanie 300 stacji z 3030 rowerami. Przez cały czas trwania obowiązującej do 2028 roku umowy, będzie możliwość rozbudowy Veturilo. Operator systemu, firma Nextbike, prowadzi rozmowy z potencjalnymi partnerami projektu, którzy mogliby sfinansować tzw. stacje sponsorskie. To dodatkowe wypożyczalnie, a więc też kolejne rowery zwiększające dostępną pulę, ustawione i finansowane przez centra handlowe, biurowce itp. Od marca wróci m.in. stacja przy centrum handlowym Westfield Arkadia – co roku zdecydowanie jedna z najpopularniejszych w skali całego Veturilo.

Dodatkowe stacje mogą finansować też poszczególne dzielnice. Najbardziej zaawansowane są przygotowania do ich uruchomienia na terenie Ursynowa i Rembertowa. Start dodatkowych stacji w Rembertowie zaplanowany jest wstępnie na 1 kwietnia, a na Ursynowie na 1 maja.

Pożegnanie z elektrozamkiem

Rowery które wyjadą na ulice Warszawy będą fabrycznie nowe, a 10 proc. całej floty będzie mieć wspomaganie elektryczne. Oznacza to, że na start dostępnych będzie 2700 tradycyjnych rowerów i 300 „elektryków”. Do tego dodatkowo także 30 tandemów, czyli rowerów dwuosobowych.

Bezpowrotnie zniknęły elektrozamki, do których trzeba było w poprzednich latach wprowadzać rowery. Ich miejsce zajmie blokada typu „o-lock”, która będzie wbudowana w tylne koło każdego roweru. Zamek ten będzie posiadał również funkcję umożliwiającą bezpieczny postój bez kończenia wypożyczenia.

Rowery wciąż najlepiej będzie zostawiać na stacjach. Pojawi się jednak także nowa możliwość zwrotu roweru poza stacją – ale za dodatkową opłatą.

Dodatkowymi strefami zwrotu będą wybrane publiczne stojaki rowerowe. Ale za pozostawienie w nich roweru system naliczy opłatę dodatkową – 15 zł. Z kolei w odwrotnej sytuacji system przewiduje bonusy. Za przyprowadzenie roweru ze strefy zwrotu do stacji – plus 5 złotych na konto użytkownika.

Porzucanie rowerów, czyli kończenie wypożyczenia poza stacją lub strefą zwrotu, nie będzie dozwolone. Takie zachowanie może wiązać się z naliczeniem użytkownikowi kary przez operatora systemu. Każdy rower będzie wyposażony w GPS.

UM/IP



Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Twoja-Praga.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii

Polub nasz fanpage i bądź na bieżąco

Polecamy

Bezpłatne ogłoszenia