Modrzewskiego

Ulica Andrzeja Frycz-Modrzewskiego w WarszawieUlica Andrzeja Frycza Modrzewskiego na Kamionku w dzielnicy Praga Południe w Warszawie biegnie od ulicy Berka Joselewicza aby zakończyć się ślepo w pobliżu ulicy Lubelskiej.

Ulica została wytyczona około 1935 roku. Jej partonem został Andrzej Frycz Modrzewski polski pisarz polityczny okresu renesansu.

Jeszcze przed 1939 rokiem została zabudowa kilkoma murowanymi kamienicami.

W 2008 roku wyburzono przedwojenny parterowy dom mieszkalny pod nr 25.

W lipcu 2015 roku na ścianie kamienic pod nr 23 i 26 zostały namalowane murale.

W połowie 2017 roku kosztem 650 tys zł ulica została gruntowanie przebudowana przez firmę Tombruk. Jej modernizacje poprzedziły przeprowadzone konsultacje społeczne. W trakcie prac budowanych wykonano jezdne, chodniku, oświetlenie. Ustawione elementy małej architektury oraz urządzono zieleń.

Otwarcia z udziałem władz Warszawy, dzielnicy, lokalnego samorządu i mieszkanców miało miejsce 28 września 2017 roku.

Na przełomie 2017/2018 na ścianie kamienicy pod nr 23 w miejscu poprzedniego muralu powstał kolejny - tym razem z wizerunkiem św. Jana Pawła II.



TJ

Ciekawostki

  • "Patrząc na ul. Frycza-Modrzewskiego, która prowadzi z nikąd, do nikąd i zaczyna się od nr 21, istotnie można się zastanawiać nad sensem jej wytyczenia. Jednak cel budowy można wydedukować z planu 1935 r. W założeniu swym dość szeroka ulica miała po prostej połączyć pl. Skaryszewski (planowany) z ul. Grochowską, by umożliwić dojazd do Dworca Wschodniego od strony Kamionka. Jednak plany przedwojenne uległy zmianie w związku z przygotowaniami do organizacji Wystawy Światowej. Już w końcu roku 1936 m.in. Gazeta Polska (nr 281) donosiła o planach budowy ul. Głównej, która miałaby połączyć Dworzec Wschodni z planowanym lotniskiem cywilno-sportowym na Gocławiu. Miała ona przebiec pod torami, potem ukosem ul. Grochowską, dalej skrajem Jez. Kamionkowskiego przeciąć al. Waszyngtona, połączyć się z trasą projektowanej ul. Międzynarodowej, by wreszcie dotrzeć do Portu Lotniczego na Kępie Gocławskiej. Jak widać poprzestano na wytyczeniu i zabudowaniu krótkiego odcinka ul. Frycza-Modrzewskiego, dalszych prac w tym rejonie nie podejmując. Tuż przed 1939 r. podjęto przygotowania do budowy lotniska na Gocławiu, ale później wybuch wojny pokrzyżował dalszą realizację. Zostało nam po tamtej wizji tylko przejście podziemne pod Dworcem Wschodnim ułatwiające dojście do peronów kolejowych od strony Kamionka i placyk pod pętle autobusowe. Tak się rozpoczęła i tak etapami kończy kariera ul. Frycza-Modrzewskiego." - pisał Andrzej Barański.
  • Ulica od chwili wytyczenia do 2017 roku była drogą gruntową.

Więcej na ten temat


Obiekty


Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Twoja-Praga.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii

Polub nasz fanpage i bądź na bieżąco

Polecamy

Bezpłatne ogłoszenia