Objazdowa 1

Zespół budynków według projektu Kazimierza Loeve został wzniesiony około 1899 na potrzeby Warszawskiej Fabryki Drutu, Sztyftów i Gwoździ.
Zakład popularnie zwany "Drucianką" w latach 1899-1944 produkował głównie gwoździe, łańcuchy i siatkę.
We wrześniu 1939 roku, podczas bombardowania, część budynków fabrycznych uległa zniszczeniu, dachy pozostałych spłonęły.
We wrześniu 1944 roku fabryka uległa spaleniu, z wyjątkiem jednego budynku - magazynu wyrobów gotowych. Budynek ten po prowizorycznej naprawie stał się zaczątkiem powojennej "Drucianki".
W 1946 roku, po nacjonalizacji zakładu, wykonano generalny remont. Przedsiębiorstwo wznowiło działalność pod nazwą Warszawskiej Fabryki Drutu i Gwoździ im. Karola Wójcika.
10 marca 1951 roku na ścianie fabryki osłonięto tablicę pamięci Karola Wójcika.
W 1952 roku przekształcono ją na Warszawską Fabrykę Sprężyn, co odpowiadało zmianie profilu produkcji zakładu, zajmującego się wyrobem sprężyn dla przemysłu motoryzacyjnego, lotniczego i rolniczego.
W połowie lat 90., w chwili powstania FSO-Daewoo, na ulicy Objazdowej produkowano sprężyny dla potrzeb fabryki samochodów na Żeraniu.
Po 101 latach funkcjonowania, w 2000 roku, zakład zakończył swoją działalność.
28 grudnia 2001 roku liczący 39.389 m2 teren wraz z zabudowaniami został przez spółkę "DAEWOO-FSO MOTOR" sprzedany za około 7 mln zł kilku osobom prywatnym.
W 2010 roku najstarsze, pochodzące z lat 1899-1939 zabudowania dawnej "Drucianki" zostały objęte ochroną konserwatorską.
TJ
Więcej na ten temat
Obiekty
Galeria




|
|
Najczęściej czytane
Najnowsze informacje
wstecz
Wasze komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Twoja-Praga.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii