Ząbkowska deptakiem?
Dodano: 15.11.2012, modyfikacja: 15.11.2012

Podstawowym celem spotkania - jak zaznaczył na początku Prezes Zarządu Związku Stowarzyszeń Praskich Antoni T. Dąbrowski - było przekonanie władz Warszawy do wprowadzenia na Pradze układu komunikacji, który poprawi warunki życia mieszkańców i ułatwi Pradze rozwój przedsiębiorczości i turystyki.
Wśród przedstawionych przez zaproszonych gości prezentacji dało się wyciągnąć wspólny mianownik w postaci propozycji zmniejszenia natężenia ruchu i hałasu komunikacyjnego, poszerzenia przestrzeni dla pieszych, stworzenia ogródków kawiarnianych i idący za tym rozwój turystyki, co jest niezbędnym czynnikiem skutecznej rewitalizacji obszaru Starej i Nowej Pragi.
Przedstawiciel Zielonego Mazowsza Patryk Bielecki zwrócił uwagę, iż największe stężenie tlenku azotu w powietrzu jest na Pradze Północ w rejonie ulicy Targowej i Al. Solidarności. Kolejnym postulatem była propozycja zastępowania przejść podziemnych naziemnymi. Ta koncepcja dotyczy zarówno Placu Wileńskiego jak i ulicy Targowej, która po zmniejszeniu ilości pasów ruchu do dwóch w każdym kierunku zyskałaby naziemne przejścia przy ulicy Białostockiej i Okrzei.
Ząbkowska deptakiem?
Następnie dojść ciekawą koncepcją był plan przekształcenia zabytkowego fragmentu ulicy Ząbkowskiej od Brzeskiej do Targowej w deptak pieszy ze ścieżką rowerową z bardzo ograniczonym ruchem kołowym, który miałby zostać wraz z autobusami skierowany ulicą Białostocką. Natomiast Pan Tomasz Peszke z Praskiego Stowarzyszenie Mieszkańców "MICHAŁÓW" opowiedział się za przywróceniem linii tramwajowej na w/w odcinku. Dodatkowe skierowanie całego ruchu ulicą Białostocką i stworzenie tam w przyszłości głównego przystanku umożliwiłoby mieszkańcom szybkie dotarcie do metra i kontynuowanie podróży.
Pan Tomasz Peszke dodatkowo wnioskował aby w ciągu dwóch lat od oddania II linii metra uspokoić ruch kołowy na ciągu ulicy Ząbkowska/Okrzei i Kłopotowskiego i uniemożliwić wykorzystywanie go do indywidualnego ruchu tranzytowego międzydzielnicowego oraz wprowadzić całkowity zakaz ruchu pojazdów powyżej 5 ton na terenie Starej Pragi, na której dziś nie obwiązuje żadne ograniczenie dla tego typu pojazdów.
Koncepcja ruchu na Nowej Pradze zakłada zamianę na deptaki z dopuszczonym lokalnym ruchem pojazdów następujących ulic: Kowelska, Środkowa, Konopacka, Strzelecka, Czynszowa, Równa, Mała, Zaokopowa i Inżynierska. Ulicę Wileńską na odcinku od Konopackiej do Targowej zwężono by do jednego pasa w każdą stronę. Na ulicy 11-go Listopada na odcinku od Inżynierskiej do Konopackiej założono likwidację jezdni i zagospodarowanie "odzyskanego" terenu pod skwer. Radny Paweł Lisiecki podkreślił konieczność budowy systemu ścieżek rowerowych w rejonie Nowej Pragi oraz ograniczenie ruchu tranzytowego z ulicy Szwedzkiej.
Konkretne deklaracje
W końcowym uwagach miejski inżynier ruchu Janusz Galas pokreślił, iż zapisy kontraktu, który jest realizowany w związku z budową II linii metra przewidują odtworzenie ulic według stanu istniejącego sprzed rozpoczęcia tych prac. Jeśli środki finansowe pozwolą zostaną dodatkowo wykonane ścieżki rowerowe na Placu Wileńskim i fragmencie ulicy Targowej.
Ważna dla mieszkańców Pragi była złożona publicznie przez Janusz Galasa deklaracja, w której zobowiązał się do szybkiej eliminacji ruchu ciężarowego z ulicy Szwedzkiej. Dziś ta ulica jest wykorzystywana jako droga tranzytowa powodując ogromne korki, hałas i zanieczyszczenie środowiska.
TJ
Więcej na ten temat
Galeria
Sonda
Czy Ząbkowska na odcinku od Brzeskiej do Targowej powinna stać się deptakiem? |
|
|
Najczęściej czytane
Najnowsze informacje
wstecz
Wasze komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Twoja-Praga.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii