Fabryka Motorów "Perkun"

Towarzystwo Fabryk Motorów "PERKUN" zostało założone w 1904 roku w Warszawie przez inżynierów Józefa Łubieńskiego i Gustawa Potworowskiego oraz przemysłowca Mieczysława Sylwestra Pfeiffera. W 1918 roku firma zmieniła nazwę na: Pfeiffer, Potworowski, Łubieński Towarzystwo Fabryk Motorów "PERKUN", w 1920 roku powrócono do pierwotnej nazwy dodając człon S.A.
Zakład przy Grochowskiej 46 (dziś 309/317) wytwarzał silniki spalinowe małej i średniej mocy, w tym zwłaszcza wysokoprężne dla przemysłu i rolnictwa. W 1927 roku "Perkun" zatrudniał ponad trzystu pracowników, w tym jako jedna z nielicznych fabryk prywatnych cieszących się zaufaniem i współpracujących z władzami wojskowymi zatrudniała ponad siedemdziesięciu pracowników rekomendowanych przez wojsko.
W latach 30. na potrzeby armii produkowano bagnety (wz.24, wz.27, wz.28 i wz.29, zakończono ich produkcję we wrześniu 1939 r., rakietnice, maszynki do ładowania taśm ciężkich karabinów maszynowych, granatniki, moździerze, pociski, części do dział i karabinów. W ramach programu taniej motoryzacji w 1938 roku uruchomiono produkcję motocykla "Perkun".
Tuż przed wybuchem wojny fabryka, która miała trudności z odnalezieniem się po kryzysie, dawała pracę 183 osobom.
Poza realizacją zamówień wojskowych produkowano w niej między innymi silniki wysokoprężne (również na eksport) oraz popularny w międzywojniu motocykl "Perkun".
Zakład całkowicie wysadzony w powietrze przez wycofujących się Niemców we wrześniu 1944 roku. Gruzy fabryki straszyły aż do roku 1948 roku, kiedy to około 1950 roku wzniesiono bloki osiedla "Grochów I".
AW/TJ/IP
Więcej na ten temat
|
|
Najczęściej czytane
Najnowsze informacje
wstecz
Wasze komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Twoja-Praga.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii