Fabryka Samochodów Osobowych i Półciężarowych Państwowych Zakładów Inżynierii

Fabryka Samochodów Osobowych i Półciężarowych Państwowych Zakładów InżynieriiZabudowania Fabryki Samochodów Osobowych i Półciężarowych Państwowych Zakładów Inżynierii na Kamionku w dzielnicy Praga Południe w Warszawie obejmowały teren zamknięty ulicami: Mińską, Terespolską (dzisiaj Chodakowska), Podskarbińską i torem kolei obwodowej.

Już w końcu 1918 roku na terenie warsztatów remontowych Zentrale Automobilwerstatte der Heeresverwaltung Oberost, zorganizowanych przez niemieckie władze okupacyjne w dawnej fabryce manometrów Szeffera i Budenberga utworzono Centralne Warsztaty Samochodowe (CWS) Departamentu Samochodowego Ministerstwa Spraw Wojskowych.

Na Kamionku w 1920 roku w trakcie wojny polsko-bolszewickiej wyprodukowano 16 samochodów pancernych FT-B model 1920 a po jej zakończeniu zbudowano z blach niepancernych 25 czołgów ćwiczebnych typu Renault FT-17.

19 marca 1928 roku nastąpiło przekształcenie zakładu w "Państwową Wytwórnię Samochodów" wchodząca w skład koncernu Państwowe Zakłady Inżynierii.

W latach 1932-1934 zakład rozbudowano przygotowując do licencyjnej produkcji samochodów włoskiego koncernu FIAT. Nastąpiła również zmiana nazwy na Fabrykę Samochodów Osobowych i Półciężarowych Państwowych Zakładów Inżynierii (FSOiP PZInż.).

Produkcja początkowo z importowanych podzespołów, stopniowo przechodząc na produkty krajowe samochodów Polski Fiat (modele podstawowe: osobowy 508 i ciężarowy 621) rozpoczęła się w początkiem 1935 roku.

W latach 1935-1939 w FSOiP PZInż. przy ul. Terespolskiej 34/36 wyprodukowano:

  • 7 300 samochodów osobowych Polski Fiat 508 (w różnych odmianach),
  • 1 200 podwozi i samochodów osobowych Polski Fiat 518,
  • 600 półciężarówek Polski Fiat 618 1,5 t,
  • około 11 000 samochodów ciężarowych Polski Fiat 621L 2,5 t i modeli pochodnych,
  • 2 870 autobusów i podwozi Polski Fiat 621R 3 t,
  • 800 samochodów osobowych Fiat 1500, 
  • ok. 5 000 motocykli CWS M 111/ Sokół 1000 M 111 i Sokół 600 RT M 211

W 1939 roku Państwowe Zakłady Inżynierii na Kamionku zatrudniały około 3100 pracowników.

We wrześniu 1939 roku w wyniku silnych bombardowań zabudowania zostały bardzo poważnie uszkodzone. W 1944 roku została ocalałe maszyny zostały wywiezione do Niemiec, zaś budynki i hale produkcyjne zostały całkowicie wysadzone przez wycofujące się oddziały niemieckie.

Po wojnie na tym terenie wzniesiono zabudowania m.in. Drukarni Naukowo-Technicznej, budynki Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Od 2018 rozpoczęto zabudowa terenu budynkami dużego osiedla mieszkaniowego "Mińska 69".

JT/TJ

Więcej na ten temat

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Twoja-Praga.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii


Polub nasz fanpage i bądź na bieżąco

Polecamy

Bezpłatne ogłoszenia