Toggle navigation
Start
Info
Ciekawe miejsca
Informacje
Imprezy dla dzieci
Mieszkania
Komunikacja
Absurdy
Raport
Wycieczki po Pradze 2024
Sztuki teatralne
Wydarzenia
Wystawy
Archiwum
Praga
Dawna Praga
Detal
Handel
Fabryki Pragi
Historia Pragi
Kościoły Pragi
Kapliczki Pragi
Książki o Pradze
Ludzie Pragi
Miejsca
Nasza Praga
Parki na Pradze
Praskie pomniki
Sztuka
Ulice
Zabytki Pragi
Zagadki
Firmy
Instytucje
Bezpieczeństwo
Kultura
Organizacje
Służba zdrowia
Oświata
Urzędy
Wiara
Ogłoszenia
Kupię
Oddam
Sprzedam
Praca
Zamienię
Dodaj ogłoszenia
Galeria
Bliżej natury
Ciekawe miejsca
Inwestycje
Osiedla i ulice
Praskie spacery
Praskie zabytki
Wydarzenia na Pradze
Reklama
Kontakt
Strona główna
Info
Informacje
Pracuję jako kontroler biletów. Proszę być człowiekiem
06.10.2014
Razem przepracowali na stanowisku kontrolera biletów 76 lat. Jednogłośnie przyznają, że cenią swoją pracę i nie zamieniliby jej na żadną inną. Najtrudniejszym elementem pracy zawodowej dla każdego z nich jest agresja i złośliwość ze strony części pasażerów jeżdżących na gapę komunikacją miejską. Kontrolerzy biletów Tomasz, Karolina, Sławomir, Eliza i Michał, biorący udział w kampanii społecznej ZTM „Pracuję jako kontroler biletów”, chcą to zmienić.
6 października br. Zarząd Transportu Miejskiego rozpoczął kampanię społeczną „Pracuję jako kontroler biletów”. W jej ramach, przez cztery tygodnie, we wszystkich autobusach, tramwajach, pociągach SKM i na stacjach metra pasażerom będą towarzyszyć kontrolerzy biletów… spoglądający z plakatów. Osoby korzystające z komunikacji miejskiej, z plakatów dowiedzą się o kontrolerach zdecydowanie więcej niż z identyfikatorów, którymi pracownicy legitymują się w trakcie kontroli. Poznają pasje i zainteresowania pracowników ZTM oraz ich sposoby radzenia sobie z nieodłącznym elementem pracy kontrolera – stresem.
Często, gdy wypisuję wezwanie do zapłaty za jazdę bez ważnego biletu pasażerowie zagadują – „Proszę być człowiekiem i mnie puścić”. Automatycznie wtedy pytam - „A kim ja według pani / pana jestem?” – opowiada Karolina, jedna z kontrolerek biorących udział w kampanii. I w tym tkwi największy problem – część pasażerów „odbiera” nam ludzkie cechy, ponieważ wtedy jest im łatwiej nas wyzywać, popchnąć, kopnąć – dodaje.
W 2014 roku kontrolerów zaatakowano 44 razy. Byli oni m.in. uderzani pięścią w twarz, doznawali złamań palców u rąk oraz urazów rąk i nóg. Najpoważniejszy atak agresji miał miejsce w maju tego roku, kiedy pasażer odgryzł kontrolerowi część ucha. Dla porównania, w 2013 roku odnotowano dziewięć ataków na kontrolerów.
Mam nadzieję, że dzięki tej kampanii pasażerowie, z którymi na co dzień pracujemy, dostrzegą,
że tak jak wszyscy odczuwamy emocje, realizujemy się w różnych dziedzinach poza pracą, mamy rodziny – dodaje Karolina. Kontrolerce w sesji zdjęciowej do kampanii towarzyszył 9-letni syn,
z którym po pracy często gra w piłkę.
Tomasz przedstawił swoje koty, a właściwie najmniej płochliwą Larę. W tej chwili mam trzy koty. Przed nimi były psy i inne koty. Wszystkie przygarnąłem z przystanków komunikacji miejskiej. Ludzie często, gdy zwierzak zachoruje albo kotka się okoci wyrzucają zwierzęta na ulicę. Nie mogę przejść obok skrzywdzonego zwierzaka obojętnie – wyznaje Tomasz.
Wędkuję od 39 lat, czyli siedem lat dłużej niż jestem kontrolerem biletów – opowiada Sławomir, kolejny kontroler biorący udział w kampanii. W ten sposób odpoczywam i „zbieram” energię na kolejne dni na mieście – dodaje.
Sesja zdjęciowa Elizy odbyła się na terenie parku militarnego Akademii Obrony Narodowej. Praca na stanowisku kontrolera biletów to tylko jedno z moich zajęć. Jednocześnie robię doktorat na AON-ie z bezpieczeństwa narodowego i prowadzę zajęcia dla studentów – wyjaśnia Eliza.
Gdybym nie był kontrolerem biletów, zastąpiłbym Tony’ego Halika – żartuje Michał Maurycy, który do celów kampanii udostępnił zdjęcie z podróży do Chile. Podróże, a tym samym poznawanie obcych nam zwyczajów i zetknięcie się z problemami mieszkańców innych państw pozwala mi złapać dystans do codziennych problemów i trosk – dodaje Michał.
Obecnie w Zarządzie Transportu Miejskiego pracuje 200 kontrolerów biletów. W pierwszym półroczu tego roku skontrolowali ponad dwa mln pasażerów i wystawili 100, 5 tys. wezwań do zapłaty. W 2013 roku na stanowisku kontrolera pracowały 123 osoby. Przez cały zeszły rok skontrolowali ponad cztery mln pasażerów i wystawili prawie 196 tys. wezwań do zapłaty.
Kontrolerzy biletów pracują siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę we wszystkich liniach uruchamianych przez ZTM Warszawa oraz w strefie biletowej metra. Rekrutacja na kontrolerów przebiega według ściśle określonych zasad. Osoby chcące wykonywać ten zawód muszą mieć wykształcenie minimum średnie oraz w stopniu komunikatywnym znać język angielski albo rosyjski. Po wstępnej rekrutacji biorą udział w szkoleniu, podczas którego poszerzają wiedzę z zakresu prawa przewozowego, taryfy i regulaminu przewozu. Szkolenie kończy się egzaminem. Następnie kontrolerzy biorą udział w licznych szkoleniach i warsztatach m.in. z zakresu profesjonalnej współpracy z pasażerami, praw człowieka i różnic międzykulturowych oraz pierwszej pomocy przedmedycznej. Praca kontrolerów jest stare monitorowana przez przełożonych, a sposób wykonywania obowiązków poddawany kontroli wewnętrznej.
Problem agresji wobec kontrolerów oraz solidarności pasażerów płacących za korzystanie z komunikacji miejskiej z gapowiczami nie występuje tylko w Warszawie. Zmagają się z nim także inne polskie miasta. Kampanie społeczne mające na celu podniesienie poziomu zaufania społecznego wobec kontrolerów były realizowane przez kilka podmiotów odpowiedzialnych za komunikację miejską w polskich miastach lub na określonych obszarach. Warszawa potraktowała doświadczenia innych miast jako inspirację i punkt wyjścia do kampanii „Pracuję jako kontroler biletów”.
Przez najbliższe dwa tygodnie – na stronie internetowej Zarządu Transportu Miejskiego – będą publikowane wywiady z kontrolerami biorącymi udział w kampanii „Pracuję jako kontroler biletów”. 8 października opowie o sobie Tomasz, dwa dni później Karolina, 13 października Michał Maurycy, w środę – 15 października Eliza, a 17 października Sławomir.
ZTM/TJ
Wasze komentarze
tcl napisał:
Trudno sobie wyobrazic bardziej idiotyczna akcje. Kogo w nastepnej kolejnosci uczlowieczymy? Policje?
2014-10-25 12:01
Gapowicz napisał:
Często, gdy wypisuję wezwanie do zapłaty za jazdę bez ważnego biletu pasażerowie zagadują – „Proszę być człowiekiem i mnie puścić”. Automatycznie wtedy pytam - „A kim ja według pani / pana jestem?” - Jak to kim? Kanarem! Temat nieco spóźniony, bo Dzień Dobroci Dla Zwierząt wypadał 4 października.
2014-10-07 12:55
Adam napisał:
http://www.sadistic.pl/szczecinscy-kanarzy-w-akcji-vt267889.htm?highlight=policja+mafia&start=45 tyle w temacie
2014-10-06 12:02
Kocur napisał:
Mogli wybrać inną, lepiej postrzeganą społecznie pracę. Szambiarz, hycel, prostytutka, ... ale wybrali jak wybrali, więc teraz bez pretensji, ocieplić wizerunku się nie da.
2014-10-06 10:20
zelda napisał:
Normalnie,się popłakałam ze wzruszenia...tacy ludzcy,tacy empatyczni...wtedy,kiedy polowali na pasażerów z biletami czasowymi,którym skończyła się ważność w korku na al.Solidarności,też byli "ludzcy"? Ani kontrolerom,ani tym bardziej ZTM-owi nie chodzi o wyeliminowanie zjawiska jeżdżenia na gapę.Im chodzi o łapanki,o mandaty,o kary,o złudzenie "władzy" i "ważności". Rozwiązanie jest proste-wchodzenie tylko pierwszymi drzwiami i umundurowany kontroler w każdym pojeździe.Tak,tak,wiem-za drogo,nie ma na to pieniędzy...bo na 700 nieróbów za biurkami ZTM-u muszą być.
2014-10-06 09:38
Dodaj komentarz
dowolny wyraz 6 literowy:
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Twoja-Praga.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii
Artykuły powiązane
List: Dzień bez Samochodu
Prezentując obywatelską postawę, zatroskany o środowisko naturalne a
Rewolucja komunikacyjna na...
Mieszkańcy Jagiellońskiej, którzy od czasu rozpoczęcia budowy II linii
Linia 102 zostaje na starej trasie
- Linia autobusowa 102 i 166 pozostanie na swoich obecnych trasach. Jest to
TAK dla tramwaju na Gocław
W ostatnim okresie ponownie głośno zrobiło się o pomyśle budowania
Najnowsze informacje
Wspólnota z Targowej 70 otrzymała dofinansowanie na remont elewacji
Spółdzielnia "Ostrobramska" postawiła mieszkańcom wiaty rowerowe
Plan remontów torów tramwajowych. Gdzie na Pradze będą prowadzone prace?
Julia Żugaj w Promenadzie! Poznaj jedną z największych polskich influencerek!
Trwa remont ulicy Witolińskiej
Dlaczego warto używać papieru holograficznego do druku?
Najczęściej czytane
Grochowska piekarnia do wyburzenia?
Dawne nazwy ulic na Grochowie
Spółdzielnia "Ostrobramska" postawiła mieszkańcom wiaty rowerowe
Czekoladowy weekend w fabryce Wedla
Niosła pomoc. Została ukarana
Zetną drzewa pod osiedle na Gocławiu
Polub nasz fanpage i bądź na bieżąco
Baza firm (3312)
Czas wolny
(115)
Dom i ogród
(131)
Dziecko
(130)
Edukacja
(71)
Finanse
(71)
Gastronomia
(473)
Motoryzacja
(330)
Noclegi
(26)
Sport
(66)
Ślub
(39)
Uroda
(177)
Usługi
(239)
Zakupy
(871)
Zdrowie
(461)
Zwierzaki
(21)
Dodaj firmę od 49zł
Baza instytucji
Bezpieczeństwo
Kultura
Organizacje
Służba zdrowia
Oświata
Urzędy
Wiara
Polecamy
Zagadki
Bezpłatne ogłoszenia
Kupię
Oddam
Sprzedam
Praca
Zamienię
Dodaj ogłoszenia
Polityka prywatności
Regulamin
Mapa strony
Patronaty
Start
Info
Praga
Firmy
Instytucje
Ogłoszenia
Galeria
Reklama
Kontakt
Login
Rejestracja
x
Info
Ciekawe miejsca
Informacje
Imprezy dla dzieci
Mieszkania
Komunikacja
Absurdy
Raport
Wycieczki po Pradze 2024
Sztuki teatralne
Wydarzenia
Wystawy
Archiwum
Praga
Dawna Praga
Detal
Handel
Fabryki Pragi
Historia Pragi
Kościoły Pragi
Kapliczki Pragi
Książki o Pradze
Ludzie Pragi
Miejsca
Nasza Praga
Parki na Pradze
Praskie pomniki
Sztuka
Ulice
Zabytki Pragi
Zagadki
Firmy
Instytucje
Bezpieczeństwo
Kultura
Organizacje
Służba zdrowia
Oświata
Urzędy
Wiara
Ogłoszenia
Kupię
Oddam
Sprzedam
Praca
Zamienię
Dodaj ogłoszenia
Galeria
Bliżej natury
Ciekawe miejsca
Inwestycje
Osiedla i ulice
Praskie spacery
Praskie zabytki
Wydarzenia na Pradze
Reklama
Kontakt