Toggle navigation
Start
Info
Ciekawe miejsca
Informacje
Imprezy dla dzieci
Mieszkania
Komunikacja
Absurdy
Raport
Wycieczki po Pradze 2024
Sztuki teatralne
Wydarzenia
Wystawy
Archiwum
Praga
Dawna Praga
Detal
Handel
Fabryki Pragi
Historia Pragi
Kościoły Pragi
Kapliczki Pragi
Książki o Pradze
Ludzie Pragi
Miejsca
Nasza Praga
Parki na Pradze
Praskie pomniki
Sztuka
Ulice
Zabytki Pragi
Zagadki
Firmy
Instytucje
Bezpieczeństwo
Kultura
Organizacje
Służba zdrowia
Oświata
Urzędy
Wiara
Ogłoszenia
Kupię
Oddam
Sprzedam
Praca
Zamienię
Dodaj ogłoszenia
Galeria
Bliżej natury
Ciekawe miejsca
Inwestycje
Osiedla i ulice
Praskie spacery
Praskie zabytki
Wydarzenia na Pradze
Reklama
Kontakt
Strona główna
Praga
Dawna Praga
Dworzec Terespolski
Powstanie Dworca Terespolskiego zwanego też Dworcem Brzeskim wiąże się z budową Kolei Warszawsko-Terespolskiej której to budynek Dworca Terespolskiego jako największy na całej linii stanowił ważne ogniwo.
Do budowy linii Terespolskiej o długości 290 km przystąpiono na początku 1865 roku. Jednym z inicjatorów tego przedsięwzięcia był znany finansista Leopold Kronenberg.
20 maja 1866 roku położono kamień węgielny pod budowę dworca, według projektu Alfonsa Kropiwnickiego; miało to wymiar czysto symboliczny, jako że prace trwały już niemal od roku. Budynek dworca oddano do użytku w 1866 roku.
9 października 1866 uroczyście otwarto pierwszy odcinek nowej linii miedzy Warszawą a Siedlcami. Zakończenie prac na całej linii jak i przy znoszonych dworcami miało miejsce w 1868 roku.
Budynek dworca ustawiono wzdłuż peronów. Wydłużoną fasadą zwrócony był w stronę niepozornej uliczki bez nazwy (po 1915 roku ul. Kijowska), odchodzącej od Wołowej (dzisiejszej ulicy Targowej). Składał się z wyodrębnionego 9-osiowego korpusu oraz długich skrzydeł z 3-osiowymi ryzalitami bocznymi. Główne wejście zaakcentowano balkonem, wspartym na czterech toskańskich kolumnach. Elewacje zakomponowano z użyciem form renesansu włoskiego. Parter ozdobiono półkolistymi oknami. Okna piętra ozdobiły trójkątne i półkoliste naczółki. Całość ożywiły pilastry. Pomimo to architektura budowli była dość oszczędna.
Piętro budynku zajęły biura zarządu Drogi Żelaznej Terespolskiej. Na parterze w hallu głównym umieszczono kasy biletowe (oddzielne dla każdej z ówczesnych trzech klas przejazdu), poczekalnie, bufety oraz kasy bagażowe (również oddzielne dla pasażerów klasy I i II oraz osobne dla pasażerów klasy III). Mieściły się tu również kasy bagażowe, poczekalnie i bufety sprzedające gorące dania: oddzielne dla pasażerów pierwszej i drugiej klasy, oddzielne dla pasażerów trzeciej klasy. Narzekano jednak na zbyt szczupłe pomieszczenia.
Mimo tak skromnego wyposażenia części pasażerskiej, Dworzec Teres¬polski mógł poszczycić się najnowocześniejszymi urządzeniami. Obok dworca znajdowały się rozległe, ceglane zabudowania warsztatów kolejowych, parowozownie, składy i magazyny. Z czasem pomieszczenia dworcowe zmodernizowano i powiększono. Pomimo to dworzec nadal uchodził za ciasny.
Od roku 1866 sprzed dworca kursował piętrowy omnibus konny łączący dworce Warszawsko-Wiedeński i Terespolski, nie mające połączenia kolejowego. Tramwaj konny zastąpił omnibusy w 1883 roku.
Dworzec Terespolski jak dworzec czołowy obsługiwał głównie pociągi w kierunku Brześcia i Lublina.
W 1915 jako jeden z nielicznych warszawskich dworców uniknął większych zniszczeń ze strony wycofujących się wojsk rosyjskich.
W latach międzywojennych dworzec zmienił nazwę na Dworzec Wschodni.
Jego znaczenie wzrosło z chwilą uruchomienia w 1933 roku linii średnicowej kiedy to pociągi mogły podążać dalej na zachód.
5 września 1939 roku na dworzec dokonano kilku nalotów; doszło to masakry ludności cywilnej oczekującej tu na pociągi. Pomoc niosły im warszawskie harcerki i uczennice, z których część zginęła w kolejnym bombardowaniu. Ich pamięci poświęcony jest głaz ustawiony naprzeciwko głównego wejścia od strony ul. Kijowskiej.
Jednak największe zniszczenia nastąpiły w 1944 roku. Z potężnego gmachu przetrwał ostatnią wojnę jedynie niewielki fragment wschodniego skrzydła dworcowego zaadoptowany na skup złomu i makulatury (sic!), a także część brukowanego podjazdu pod budynek dworca.
JM//TR/JK/KR
Ciekawostki
Trudno w to uwierzyć, ale budowniczowie dworca, „zapomnieli" o ubikacjach i toaletach. Takie były jednak ówczesne standardy, zaś ta okolica Pragi w latach sześćdziesiątych XIX wieku nie była gęsto zabudowana i w wielu miejscach można było jeszcze natrafić na krzaki...
Na terenie dworca zainstalowano linię telegrafu elektrycznego z dwoma aparatami systemu Morse'a oraz telegraf dzwonkowy, którego zadaniem było sygnalizowanie o wyjściu pociągu z jednej stacji do drugiej.
W 1908 roku doszło tu do głośnego skandalu. Handlowiec Jan Rubinstein został śmiertelnie cięty szablą przez oficera kawalerii, którego przypadkowo potrącił.
Roiło się tu od złodziei, kieszonkowców i cwaniaków. Policja zupełnie sobie z nimi nie radziła. Nocą na bocznicach Drogi Terespolskiej działały zorganizowane szajki okradające wagony. Jak donosiła w 1910 roku prasa, wyspecjalizowani złodzieje wyrzynali całe płaty pluszowych pokryć w wagonach pierwszej klasy.
Miejscowi cwaniacy żerowali na naiwnych przybyszach z prowincji. W 1911 roku powszechny stał się proceder wymyślony przez praskich wyrostków. Sprzedawali oni przyjezdnym miejsca siedzące i stojące w tramwajach.
Dworzec Terespolski posiadał adres Wołowa 44 (późniejsza Targowa).
Więcej na ten temat
Dworzec Wschodni
Głaz pamięci poległych sanitariuszek
Relikt Dworca Terespolskiego
Ulica Kijowska
Galeria
Dodaj komentarz
dowolny wyraz 6 literowy:
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Twoja-Praga.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii
Najnowsze informacje
Przez trzy weekendy tramwaje nie będą dojeżdżały do pętli...
Konserwator zmienił zdanie. Fotoradary na moście Poniatowskiego pozostają!
Zdewastowany dawny szalet na Kamionkowskich Błoniach Elekcyjnych zostanie...
PZLA wydał pozytywną ocenę o zmodernizowanym stadionie "Podskarbińska"
Nowa filia poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 4
Będzie przełom? Kolejny przetarg na remont drewniaka z dużą szansą na...
Najczęściej czytane
Powszechny Dom Towarowy "Praga"
Bar Oaza
Dawne bary, restauracje i kawiarnie na Grochowie i Kamionku
Bazar "Ciuchy"
Praskie Karno-Śledcze Więzienie III "Toledo"
Willa Bereżyńskiego na Kamionku
Polub nasz fanpage i bądź na bieżąco
Baza firm (3316)
Czas wolny
(115)
Dom i ogród
(131)
Dziecko
(130)
Edukacja
(71)
Finanse
(71)
Gastronomia
(473)
Motoryzacja
(330)
Noclegi
(26)
Sport
(66)
Ślub
(39)
Uroda
(177)
Usługi
(239)
Zakupy
(873)
Zdrowie
(462)
Zwierzaki
(21)
Dodaj firmę od 49zł
Baza instytucji
Bezpieczeństwo
Kultura
Organizacje
Służba zdrowia
Oświata
Urzędy
Wiara
Polecamy
Zagadki
Bezpłatne ogłoszenia
Kupię
Oddam
Sprzedam
Praca
Zamienię
Dodaj ogłoszenia
Polityka prywatności
Regulamin
Mapa strony
Patronaty
Start
Info
Praga
Firmy
Instytucje
Ogłoszenia
Galeria
Reklama
Kontakt
x
Info
Ciekawe miejsca
Informacje
Imprezy dla dzieci
Mieszkania
Komunikacja
Absurdy
Raport
Wycieczki po Pradze 2024
Sztuki teatralne
Wydarzenia
Wystawy
Archiwum
Praga
Dawna Praga
Detal
Handel
Fabryki Pragi
Historia Pragi
Kościoły Pragi
Kapliczki Pragi
Książki o Pradze
Ludzie Pragi
Miejsca
Nasza Praga
Parki na Pradze
Praskie pomniki
Sztuka
Ulice
Zabytki Pragi
Zagadki
Firmy
Instytucje
Bezpieczeństwo
Kultura
Organizacje
Służba zdrowia
Oświata
Urzędy
Wiara
Ogłoszenia
Kupię
Oddam
Sprzedam
Praca
Zamienię
Dodaj ogłoszenia
Galeria
Bliżej natury
Ciekawe miejsca
Inwestycje
Osiedla i ulice
Praskie spacery
Praskie zabytki
Wydarzenia na Pradze
Reklama
Kontakt