Dworzec Petersburski

Projektantem budynku dworca był absolwent cesarskiej Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu, Narcyz Zborzewski. Fasada była skierowana w stronę ulicy Wileńskiej na wysokości ulicy Zaokopowej.
Sam gmach powstał w nieco przebrzmiałym stylu arkadowym. Niemal wszystkie okna były półkoliście zamknięte. Nad głównym wejściem umieszczono żeliwny daszek, zaś w attyce wieńczącej korpus środkowy zainstalowano zegar.
We wnętrzach dworca znajdowała się hala kasowa, bufety oraz poczekalnia dla poszczególnych klas.
Z Dworca Petersburskiego regularnie kursowały pociągi pasażerskie i towarowe między Warszawą a Petersburgiem. Początkowo były to dwa pociągi na dobę. Osobowy odchodził z Warszawy o godzinie 11.05, zaś pociąg towarowy o 13.13. Pociąg osobowy z Petersburga przybywał o 18.23, towarowy zaś o 9.13. Poczta wysyłana była początkowo pociągiem osobowym. Bilet do Petersburga w I klasie w 1904 r. kosztował 21,50 rubla, w klasie II rubli 12,90, zaś w III 8,60.
Od 11 grudnia 1866 roku dworzec obsługiwała linia tramwaju konnego łączącego go przez most Kierbedzia z Dworcem Warszawsko-Wiedeńskim.
Od 1869 r. osoby przyjeżdżające na Dworzec Petersburski po wyjściu z holu dworca mogły oglądać cerkiew św. Marii Magdaleny - dumnie górująca nad Pragą, która miała ich upewniać, że są u siebie w domu.
W 1915 roku Dworzec Petersburski został spalony przez wycofujące się z Pragi wojska rosyjskie. Ocalały tylko parowozownia i pomieszczenia warsztatowe.
Po 1918 roku został przemianowany na Dworzec Wileński i przesunięty w kierunku ulicy Białostockiej.
Spalone budynki zapewne nadawały się do odbudowy jednak ostatecznie wyburzono je wznosząc w tym miejscu w latach 1927-1928 gmach Dyrekcji Polskich Kolei Państwowych.
W latach 2009-2010 mimo protestów mieszkańców oraz wpisaniu do rejestru zabytków została zburzona przez dewelopera - firmę Budrem zabytkowa parowozownia dawnego Dworca Petersburskiego.
TJ/WI/JK/JM
Ciekawostki
- Przepisy porządkowe obowiązujące przed rokiem 1914 na Dworcu Petersburskim:
„O ile jest już tak późno, że nie ma czasu na wykup biletu, należy na peronie odszukać dyżurnego zawiadowcę i wziąć odeń kartkę na prawo wykupu biletu na najbliższej stacyi. Nieporozumienia ze służbą stacyjną rozstrzyga dyżurny wachmistrz żandarmeryi.
Zająwszy miejsce w przedziale, dobrze jest, szczególnie udając się na spoczynek, zamknąć drzwi na łańcuszek, ażeby uniemożliwić wejście podczas snu jakiegoś osobnika podejrzanego, których na kolejach w Królestwie szukać nie trzeba". - Na miejscu dawnego skrzydła dworca Petersburskiego, spalonego podczas I wojny światowej z wykorzystaniem cegieł jego rozbiórki został wzniesiony w latach 1920-21 tzw. dworek Szuszkiewicza.
Więcej na ten temat
- Dworzec Wileński
- Gmach Dyrekcji Kolei Państwowych
- Cerkiew św. Marii Magdaleny na Pradze
- Dworek Szuszkiewicza
- Zajezdnia Tramwajów „Dom pod Syreną”
|
|
Najczęściej czytane
Najnowsze informacje
wstecz
Wasze komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Twoja-Praga.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii